ELEKTRO 1/2013 5 EDITORIAL Vážení čtenáři.Pokud čtete tyto řádky, je to více než dobré, protože konec světa predikovaný podle mayského kalendá-ře na 21. prosince 2012 se naštěstí nekonal. Mayská kultura byla na svou dobu velmi vyspělá, a i když neznali mobily ani elektromobily, vynikali v mno-ha exaktních vědách, zejména však v astronomii. Svůj kalendář vytvořili staří Mayové na zákla-dě dlouhodobých a neuvěřitelně přesných astronomických pozorování. Tato exaktnost ve výpočtech dob oběhu nejrůz-nějších nebeských těles je srovnatelná s hodnotami získávanými součas-nými astronomy pomocí nejmodernějších přístrojů. Z nedávných výzkumů však vyplývá, že datování (korelace mezi mayským a křesťanským kalendářem) nebylo provedeno správně a že v důsledku toho došlo k časovému posunu o 104 let. Díky této chybě, kterou však neudělali staří Mayové, se tak konec světa posouvá z 21. prosince 2012 na 14. pro-since 2116. Přestože naprostá většina z nás na tento katastrofický scénář o konci světa nevěří, přece jen pomyšlení na astronomické dovednosti Mayů, které byly vzhledem k době existence této kultury až nadpřirozené, vyvolá-vá lehké mrazení. Nám současníkům však může být útěchou fakt, že se to-hoto dne – 14. prosince 2116 – s velkou pravděpodobností již nedožijeme.Charakteristickým rysem mayského kalendáře i mayského vnímání světa byla periodicita – cyklické návraty věcí. Jestli něco spojuje sta-rou mayskou kulturu se současností, pak je to právě tento fenomén ne-ustálých návratů. Jedním takovým cyklickým návratem k věcem jednou uchopeným a zase odloženým je snaha o zavedení osobní přepravy čis-tými elektromobily do běžného dopravního provozu především v měst-ských a příměstských aglomeracích. V periodických vlnách se více než sto let objevují v různých částech světa, Česko nevyjímaje, nadšenci a propagátoři elektromobility, kteří věří, že tentokrát to určitě vyjde. Duch elektromobilu nám prostě nedá spát. Na přelomu 19. a 20. století jezdilo po ulicích více elektromobi-lů než vozů se spalovacími motory. Od roku 1920 však tento „elektrický ráj“ skončil a vládu převzal klasický automobil se spalovacím motorem. To, že spálením jednoho litru benzinu se vytvoří 2 g CO2, nikoho dlou-hou dobu netrápilo. Jedna z nedávných velkých vln nadšení pro elektrická vozidla byla v USA v období let 1996 až 2006. V roce 1996 byl přijat v USA zákon o nulové emisi CO2, který v praxi znamenal, že automobilky musí vedle klasických vozů vyrábět také částečně čisté elektromobily. A začala se budovat také nabíjecí infrastruktura. Tak např. automobilka General Motors (GM) uvedla na trh v roce 1996 skvělý čistý elektromobil EV1 (Electric Vehicle One) a do roku 2000 vyrobila na 800 těchto elektric-kých vozů. Do tohoto vývoje však záhy vstoupilo ropné lobby a zákon o nulové emisi CO2 byl nejprve právně oslaben a pak zrušen. GM za-čala stahovat všechny své elektromobily nejen z prodejen, ale také od svých zákazníků – starší i nové EV1 končily na šrotovišti. Podivné byly také daňové úlevy: Američané si mohli při koupi elektromobilu odepsat v roce 2002 z daní 4 000 USD, o rok později (2003) při koupi velkého au-tomobilu a obrovského „žrouta“ se spalovacím motorem Hummera však až 100 000 USD! Aby vláda uklidnila veřejné mínění, začaly se v USA vyvíjet hybridy, ale dříve, než se stačily dostat na trh, začala Bushova vláda propagovat vodíkové palivové články. Dodnes se Američané ne-věřícně ptají: Kdo zabil elektromobil? (Who killed the electric car?)Evropa jakoby kopírovala tento americký vývoj. Zhruba v době, kdy v USA elektromobily skončily (2006), v Evropě se naopak tato myšlen-ka začala aktivně prosazovat. Elektromobil je opravdu velký fenomén (viz také článek v tomto čísle Elektra na str. 44) a lidé se k této myšlen-ce neustále vracejí. V současné době se však elektromobilní hnutí na-chází v jakémsi mrtvém bodě – chybí chytré sítě, nabíjecí infrastruktu-ra, ale především politická podpora (o vysoké ceně elektromobilů ani nemluvě). Kompromisním řešením se zdají být hybridy (japonská cesta), které by mohly pomoci překlenout tu obrovskou propast mezi vozem se spalovacím motorem a elektromobilem.Doufejme, že se nebudeme muset také my brzy ptát: Kdo zabil elektro-mobil? Jedno je však jisté, vinu nebudeme moci svalovat na mayský kalendář, jehož „soudný den“ se podle posledních výzkumů přesou-vá na rok 2116.Redakce časopisu Elektro přeje svým čtenářům a příznivcům hodně štěstí, zdraví a úspěchů (nejen) v novém roce 2013.Ing. Josef Košťál, šéfredaktor josef.kostal@fccgroup.cz PF Nakladatelství FCC Public s. r. o. a redakce odborných časopisů Automa, Elektro a Světlo Děkujeme Vám za spolupráci a přejeme štěstí, zdraví a mnoho úspěchů v novém roce.PF Děkujeme Vám za spolupráci a přejeme štěstí, zdraví a mnoho úspěchův novém roce.Nakladatelství FCC Public s. r. o.a redakce odborných časopisůAutoma, Elektro a Světlo