ELEKTRO 12/2012 53 rozhovor s osobností Fenomén Mitsubishi Electric Devadesát let od založe-ní společnosti Mitsubishi Electric to je opravdu kus historie.Jaké byly podle Vás nej-důležitější milníky ve vývo-ji této společnosti?Naše společnost se konti-nuálně vyvíjí, což mj. vyja-dřuje i firemní motto Changes for the Better. Těchto změn k lepšímu dosahujeme neustálými inovacemi. Naším neměnným cílem přitom je budovat stále lepší svět pro lidi, pro společnost, průmysl i každodenní život. Toto úsilí se odráží v kvalitě firmy tak, jak ji známe v současné době.Mitsubishi Electric představuje prospe-rující firmu i v době ekonomické recese. V čem spočívá kouzlo úspěchu této fir-my, která se dokázala nejen udržet v hlav-ním proudu, ale i se vyprofilovat vůči kon-kurenci?Konkurenční prostředí je pro nás výzvou. Dává nám motivaci překonávat nástrahy uvnitř i vně společnosti. Důležitou roli při-tom hraje včasné a správné rozhodnutí, na jehož konci je nalezení optimálního řešení a jasná strategie. Jak je z pohledu koncernu hodnocena česká pobočka Mitsubishi Electric? Česko je země s velkým lidským, technic-kým i investičním potenciálem. V první fázi jsme se zde soustředili na podporu technolo-gicky vyspělého výrobního zařízení. V sou-časnosti pracujeme na rozšiřování našich tradičních oblastí činnosti a v následujících letech plánujeme zlepšit postavení na trhu prostřednictvím propagace a prodeje.Pod koncernovým mottem Changes for the better jde Mitsubishi Electric cestou trvalého zlepšování technických řešení. Jakými nástroji naplňuje Mitsubishi Electric tuto koncernovou filozofii v regionu CEE, resp. v České republice?Těžištěm koncernové fi-lozofie v CEE, resp. v ČR je poskytování vysoké úrov-ně technické podpory. Na vr-cholu pyramidy našich zá-jmů je ale především spo-kojenost zákazníků. Tomuto tématu jsme dali nejvyšší prioritu a touto cestou chce-me jít i nadále.Vy jste začal svou ma-nažerskou dráhu u Mitsubishi Electric v roce 1989, tedy před více než dvaceti lety, Kdybyste se měl ohlédnout zpět, je něco, co se podle Vás zásadně změnilo za dobu Vašeho pů-sobení v této společnosti?Já osobně považuji za zásadní změnu k lepšímu, že se investuje do kvalitních lid-ských zdrojů. Společnost si uvědomila, jak je důležité mít kvalitní top management, který jednou bude rozhodovat o úspěšnosti firmy. Máte dlouholeté zkušenosti získané za Vašeho působení jak v Japonsku, tak v Ev-ropě. Stanovil jste si při nástupu do funkce ředitele regionu CEE nějaké zásadní cíle, kterých byste chtěl dosáhnout?Ano. Předsevzal jsem si, že učiním šťast-nými jak naše zaměstnance, tak i region, ve kterém působím. Vím, že je to nesnadný úkol, ale já proto udělám vše, co je v mých silách. K charakteristickým rysům filozofie koncernu Mitsubishi Electric patří mj. také přátelský přístup k životnímu pro-středí. Jak je tato environmentální politika prosazována v regionu CEE, resp. v Čes-ké republice?V CEE jsou v environmentální oblasti vel-ké rezervy. Rád bych zde proto prosadil stej-nou filozofii a vnímání ochrany životního pro-středí, které se osvědčily v Japonsku. Proto jedním z mých prvních úkolů bude změnit tuto situaci a implementovat náš přátelský přístup také do prostředí CEE. Mitsubishi Electric navázala v Česku v roce 1992 velmi úspěšnou spolupráci se společností AutoCont Control Systems. Jde tedy o významné dvacetileté jubileum vzá-jemných obchodních vztahů. Co pro Vás znamená tato spolupráce? Co byste si přál do budoucna rozhodně za-chovat a co byste si naopak přál změnit? Spolupráce s AutoContem si velmi cením a rád bych ji využil mj. také k rozšíření na-šeho působení v ČR. Díky vzájemným vel-mi dobrým vztahům nepochybuji o tom, že se nám podaří tyto aktivity v krátké době ne-jenom prohloubit, ale i zdvojnásobit.Je o Vás známo, že jste vášnivým eurofilem, hovoříte německy a francouzsky, učíte se polsky.Co pro Vás znamená jako pro člověka pocházejícího ze Země vycházejícího slun-ce žít a pracovat v Evropě? Evropa pro mě představuje svět, ve kterém se cítím velmi dobře. Vyhovuje mi zdejší ži-votní styl i mentalita lidí. V Japonsku není region CEE až tak dobře znám, což je ško-da. Proto jsem se osobně rozhodl, že budu při každé vhodné příležitosti tento region v mé zemi propagovat. Čeho si nejvíc vážíte u svých spolupra-covníků?U svých spolupracovníků si nejvíce cením pracovitosti, upřímnosti a serióznosti. Za své-ho působení v Mitsubishi Electric jsem měl v tomto smyslu štěstí na lidi a věřím, že to tak bude i nadále. Co považujete za svůj největší profes-ní úspěch?Je to, myslím, moje současná manažerská funkce. Mám nyní šanci přispět k vybudová-ní takové image firmy, která by se v regionu CEE stala synonymem pro výrobce špičko-vé elektroniky. Jaké bylo Vaše dosavadní nejtěžší roz-hodnutí?Bylo to manažerské rozhodnutí, jehož cílem bylo vytvoření efektivní organizač-ní struktury.Je něco, co považujete za nejvýraznější historickou událost ve svém životě?Nevím, zda to lze označit za historickou událost, ale velkým zlomem v mém živo-tě byl pobyt v USA, kde jsem v období let 1973 a 1975 strávil dva a půl roku života. Mohl jsem tam zůstat a pracovat tam dál, ale já jsem se rozhodl pro návrat domů. Díky to-muto rozhodnutí jsem také nyní zde v Evro-pě, kde se cítím opravdu šťastný.Děkuji za rozhovor.(Kl)Rozhovor s Hitoshi Nambou, ředitelem Mitsubishi Electric Europe B. V.Společnost Mitsubishi Electric patří mezi přední světové výrobce a dodavatele elektric-kých a elektronických zařízení, která nacházejí uplatnění v mnoha oblastech lidské činnosti. Mitsubishi Electric – to je devadesát let zkušeností v uspokojování potřeb jak firemních zá-kazníků, tak běžných spotřebitelů po celém světě produkty, které mají visačku nejvyšší kvality. Společnost, která v současné době celosvětově zaměstnává na 117 000 osob, má své kance-láře, výzkumná a vývojová střediska, jakož i výrobní závody ve více než třiceti zemích světa. V České republice je největším a nejstarším distributorem produktů Mitsubishi Electric – pře-devším programovatelných automatů, měničů frekvence, servopohonů, CNC systémů a robo-tů – AutoCont Control Systems.Letos v dubnu byl jmenován na pozici regionálního obchodního ředitele pro střední a vý-chodní Evropu (CEE – Central and Eastern Europe) společnosti Mitsubishi Electric pan Hitoshi Namba. Do jeho kompetence tak nyní spadají kromě Polska, kde již působí jako pre-zident polské pobočky, také Česká republika, Maďarsko, Slovensko, Rumunsko, Bulharsko a další balkánské země. Redakce časopisu Elektro chtěla zjistit, v čem spočívá tajemství úspěchu této nadnárodní společnosti, a požádala proto pana Hitoshi Nambu o rozhovor.