20 ELEKTRO 12/2012 duševní vlastnictví Průmyslové právo v praxi (15. část)Ve čtrnáctém díle seriálu o průmyslových právech v praxi byla otevřena otázka souvi-sející s nejznámějším institutem z oboru prů-myslových práv, která jsou podmíněna prin-cipem registrace na registračním místě, a to ochrannými známkami. Podmínky registrace jsou dány příslušným zákonem v platném zně-ní, jak bylo uvedeno. Je to podání přihlášky na registračním místě (ÚPV) a zaplacení přede-psaného správního poplatku. Účinek registra-ce každé OZ je platný výlučně pouze pro tří-dy, pro které je přihlášena. Při tom je důležité, že platně registrovaná OZ též musí pro ozna-čení výrobků nebo služeb být skutečně používána, a to pro všechny třídy výrobků nebo služeb, které v přihlášce byly uvedeny a pro které byla zapsána. Kdyby tak majitel nečinil po dobu pěti let, ať už bezprostředně po zápi-su OZ, nebo kdykoliv později, může tato sku-tečnost být kvalifikovaným důvodem k jejímu zneplatnění. Jestliže majitel neužíval OZ pouze částečně, jen v některé třídě, týká se tento do-pad pouze této třídy. Je proto dobře zvažovat vždy, když má přihlašovatel snahu uvést poža-davek co nejširšího spektra výrobků nebo slu-žeb, které kategorie je schopen reálně využít. S rozvahou tedy tlumit úmysl při jedné proce-duře si vymezit „širší teritorium“ jaksi „do re-zervy“. Nejběžněji jsou OZ přihlašovány pro tři třídy. K tomu se váže administrativní popla-tek 5 000 korun, v případě kolektivní OZ jde o 10 tisíc korun. Je-li požadována i registrace jako OZ Společenství, je třeba při podání slo-žit ještě další administrativní příplatek ve výši 500 korun. Takovémuto rozhodnutí přihlašova-tele lze vyhovět i v průběhu řízení o přihlášce OZ nebo kdykoliv v době platnosti ochranné známky. Vlastník (přihlašovatel) může požádat národní úřad o mezinárodní zápis OZ u Mezi-národního úřadu Světové organizace duševní-ho vlastnictví v Ženevě (WIPO). Přihlášky ná-rodních ochranných známek s žádostí o mezi-národní zápis vyřizuje průzkumový pracovník úřadu přednostně.Pokud jde o „životnost“ OZ, tedy jak dlou-ho je možné OZ udržovat v platnosti, zákon žádné omezení nestanovuje. Od data podání přihlášky OZ je platnost deset let, udržova-cí poplatky se platí též vždy po deseti letech. Dokud tedy majitel řádně platí udržovací po-platky a popř. OZ nebyla úspěšně napadena třetí stranou, bude platit stále. Výše udržo-vacích poplatků je oproti přihlašovacímu po-platku poloviční a lze jej zaplatit vždy během celého posledního roku platnosti, ne dříve! Podobně jako u ostatních průmyslových práv registrovaných na ÚPV, i zde platí půlroční poshověcí lhůta, kdy je v případě opomenutí třeba zaplatit dvojnásobek udržovacího po-platku. A opět i zde platí, že když v této lhůtě spekulativní, znalý a rychlý konkurent začne užívat označení, které je proti OZ v poshověcí lhůtě kolizní, ani po doplacení poplatku v po-shověcí lhůtě již není možné takovéto užívá-ní napadnout, již mu nelze zabránit! Tak se opět dostáváme k faktu, že vybudovaná práva k vytvořeným nehmotným statkům je třeba si i ohlídat, popř. kvalifikovaně bránit. Samot-né přihlášení a úspěšná registrace jsou pouze začátek! Když např. určitá firma začne užívat označení, které je zaměnitelné s platnou OZ a její majitel po dobu pěti let užívání tohoto kolizního označení strpí, bude následně muset užívání takového označení strpět již bez ča-sového omezení i nadále! Je zřejmé, že kva-lifikovaný aktivní spekulant je schopen pa-sivnímu majiteli OZ, popř. i dalších registro-vaných práv, způsobit značné nepříjemnosti.Jedním z nástrojů ke sledování aktuálních „pohybů“ registrovaných PP je věstník ÚPV na adrese: http://upv.cz/cs/publikace/vest-nik-upv/vestnik2012.html Věstník je vydáván v týdenních intervalech, takže informace v jeho kapitolách jsou zcela aktuální (týkají se všech kategorií registrova-ných PP), a autor článku věří, že pro zvída-vého čtenáře těchto řádků budou i zajímavé.Ještě několik dalších poznámek k institu-tu OZ. Existují takové, které mezi tisíci jiný-mi jsou veřejnosti známy nejvíce, mají vý-bornou image a výrobky jimi označené poží-vají plnou důvěru spotřebitelů. Tyto OZ jsou nazývány „všeobecně známé“, a ač jsou re-gistrovány pouze pro některé třídy výrobků a služeb, jsou účinné proti všem případným snahám si stejné či zaměnitelné OZ registro-vat pro jakékoliv jiné třídy. Blokují tedy celé spektrum tříd. Podle mezinárodní úmluvy institut všeobecně známé OZ platí i v ostat-ních státech, v každém státě však takovéto výsadní postavení může zahrnovat poněkud jiný seznam OZ.Pro praxi je ještě důležité podotknout, že tvůrce (grafik), který novou OZ na základě objednávky vytvořil, bude s největší pravdě-podobností dříve nebo později u objednatele zakázky uplatňovat autorské nároky na odmě-nu z dalších titulů, které v původní smlouvě o vytvoření díla nebyly. Především v případě její úspěšnosti, a především při marketingové úspěšnosti jí chráněných produktů. Pro přede-jití takovým komplikacím je důležitá kvalitní smlouva, která prozíravě upraví v budoucnos-ti potenciálně možné souvislosti, i s ohledem na nakládání s autorským dílem, popř. mož-nostmi zásahu do autorského díla (praxe např. ukáže potřebu určité úpravy, opravy, zjedno-dušení, modifikace apod.). Je třeba předjímat souběh registrovaného práva známkového s neregistrovaným právem autorským, které vzniká již v momentě jeho vytvoření! Pou-hé uzavření smlouvy o vytvoření OZ (loga apod.) by byla drahá chyba, dodatečné „na-rovnání“ přijde vždy podstatně dráž! Čas od času takovéto „kauzy“ zveřejňují média. Pro postižené firmy to není zrovna nejlevnější a vítaná „reklama“. V našem domácím pro-středí v poslední době již bylo několik přípa-dů, kdy firma, která si OZ přihlásila a něko-lik let řádně užívala (čímž budovala její hod-notu na trhu), po vhodně načasovaném útoku autora nakonec tuto OZ opustila a začala se známkou zcela novou. To je ovšem krajní va-rianta řešení, ne však výjimečná! V takových-to sporech zpravidla jde o čísla šestého řádu. Jestliže majitel známky „uhraje“ požadavky na čísle o řád nižším, jde o úspěch. Znám je-diný případ, kde šla cena dolů o dva řády, byl to kvalifikovaný a tvrdý souboj!OZ je nositelem obchodní komunikace, „telegrafické“ informace pro zákazníka o pů-vodu, známé kvalitě apod. Základem je poža-davek originality, odlišnosti od OZ ostatních konkurentů v oboru, zákon to nazývá „rozli-šovací způsobilost“. Síla OZ od samého za-vedení závisí na její distinktivnosti, ta u silné známky zůstává po celou dobu její platnosti a užívání stálá. Objektivní skutečností je, že návrh OZ vznikne v době určitého obecného estetického vnímání a cítění a OZ je regis-trována v této časově determinované podobě. Během desetiletí se mění oblíbenost různých grafických vyjádření, a nikoliv výjimečnou snahou majitelů OZ je platnou OZ „moder-nizovat“, aby byla stále „in“. To je jev pozo-rovatelný především v novější době. Některé léta zavedené a známé OZ jsou modifikovány do novějších podob, a to tak, aby „nezapře-ly“ svůj původ, nebyla přerušena kontinuita, pouze aby působily dobově.V některých výrobkových kategoriích na-bývá OZ až významu znaku společenského postavení uživatelů výrobků jimi označených. Čtenář si na tomto místě snadno představí např. prestižní značky automobilů, motocyklů, spor-tovního nebo módního zboží. Taková OZ je silným signálem pro okolí uživatele. Někdy se lidé, kteří se s určitou OZ identifikují, sdru-žují do „značkových klubů“. To všechno jsou marketingově významné souvislosti! Zákazník si se značkovým zbožím kupuje i určitý spole-čenský status. To je také důvod, proč se v tako-výchto komoditách lze setkat s piratelou. Padě-latelé těží z image, která byla vybudována na cizí náklady, aniž by se trápili i dalšími „kom-plikacemi“ – se systémy řízení kvality, bezpeč-nosti a hygieny práce, ekologie, pracovní doby, norem apod. V současnosti jsou lidé svědky si-tuace, kdy v podmínkách globálního trhu nabyl obchod s padělky rozměrů, kterým Evropa ne-dokáže úspěšně čelit. Přitom v oboru padělání výrobků a jejich nezákonného označování cizí-mi úspěšnými OZ je výhoda, že je lze relativ-Ing. Josef Zima