8 ELEKTRO 12/2012 motoru je snaha, aby se jeho pracovní bod pohyboval při proměnném výkonu po mini-mech měrné spotřeby pro konkrétní zadání výkonu. Jsou-li tedy křivky konstantní spo-třeby chápány jako jakési „vrstevnice“, musí se pracovní bod motoru při proměnném vý-konu pohybovat v „údolí“ vytvořeném těmito „vrstevnicemi“ palivové mapy. Křivka mini-mální spotřeby je v obr. 5 vyznačena výrazně zeleně, jde o čáru, která v pravé části obráz-ku splývá s černou křivkou mezního momen-tu. Na základě popsaného průběhu lze snad-no vypočítat závislost otáček, při kterých má spalovací motor pracovat, na výkonu, který má dodávat. Při přímém přepočtu křivky op-timální spotřeby na obr. 5 na závislost otá-ček na výkonu by byla výsledkem rostoucí křivka. Při malých změnách zadaného výko-nu by motor musel opakovaně měnit hodno-tu otáček. Palivové mapy, ze kterých se při optimalizaci vychází, jsou stacionární závis-losti a vliv tranzientních jevů nezahrnují. Při těchto jevech se zejména zvětšuje kouřivost motoru a roste spotřeba paliva nutná ke krytí urychlujícího výkonu. Proto je reálná optima-lizovaná závislost otáček na výkonu v někte-rých případech konstruována jako schodovitá funkce, kde určitému intervalu výkonů odpo-vídá jedna hodnota otáček a přechody mezi otáčkami jsou upraveny vložením hysterez-ních pásem (obr. 6).Na vozidle MUV 74 je v řídicí jednot-ce spalovacího motoru již od výrobce im-plementován regulátor otáček. Vstupní hod-notou řídicí jednotky spalovacího motoru je tedy žádaná hodnota jeho otáček. Optimali-zace spotřeby spalovacího motoru MUV 74 je navržena tak, že strojvedoucí zadává řídi-cí pákou žádanou hodnotu trakčního výko-nu. Z optimalizační křivky podle obr. 6 řídicí systém vozidla vybere odpovídající hodnotu otáček spalovacího motoru, která je jako žá-daná hodnota zadána do řídicí jednotky spa-lovacího motoru. Na tuto hodnotu nastaví re-gulátor v řídicí jednotce skutečné otáčky spa-lovacího motoru. Tento jednoduchý princip je však v reálném zařízení komplikován mno-ha okrajovými podmínkami. Statická palivo-vá mapa, ze které se při optimalizaci vychá-zí, nemusí vždy odpovídat reálné palivové mapě v konkrétní situaci. Průběhy spotřeby paliva a momentu jsou závislé např. na opo-třebení motoru, kvalitě paliva či teplotě mo-toru. Zejména v intervalech, kde se křivka optimální spotřeby kryje s křivkou mezního momentu, je nezbytné kalkulovat s určitou výkonovou rezervou, která eliminuje nejis-toty reálných charakteristik motoru. Navíc je nutné počítat s výkonovou rezervou na pokrytí dynamického, urychlujícího výko-nu, který je nezbytný při zrychlování spalo-vacího motoru na vyšší otáčky. Na MUV 74 pracují další systémy, které jsou poháněny spalovacím motorem, např. kompresor brz-dy nebo pracovní technologie (hydraulická ruka, sekačka, kompresor vzduchu). Oka-mžiky spínání těchto systémů nelze předem určit a řízení spalovacího motoru musí za-bezpečit dostatek výkonu pro pracovní tech-nologie i pro trakci v souladu s průběhem trakční charakteristiky.(dokončení příště)Obr. 6. Opti-malizovaná schodovitá závislost otáček na výkonu spalovacího motoru otáčky (min–1) výkon (kW)optimální otáčky – dolní hyst.optimální otáčky – horní hyst.optimální otáčky maximální výkon Ve dnech 22. až 24. listopadu 2012 se v Kongresovém centru Praha uskutečnil již 17. ročník akce Schola Pragensis. Akce byla již tradičně určena žákům devátých tříd zá-kladních škol, jejich rodičům, případně dal-ším zájemcům o studium na různých typech středních škol. Pořadatelem akce byl Magis-trát hlavního města Prahy. Školy zřizované hlavním městem Prahou i jinými subjekty zde prezentovaly nejen svá zařízení, ale i vý-sledky své práce, a to jak po stránce pedago-gické, tak i v zájmových činnostech. Poten-cionální zájemci o studia na vybrané škole se mohli na stáncích jednotlivých škol pře-svědčit, co daná škola nabízí, a porovnávat s jinými školami. Mezi odbornými elektro-technickými školami se zúčastnila také Vyš-ší odborná škola a Střední průmyslová ško-la F. Křižíka z Prahy 1 (viz obr.). Právě tato škola má v Praze jednu z nejdelších tradic VOŠ a SPŠE F. Křižíka na výstavě Schola Pragensis 2012 v elektrotechnickém vzdělávání a v součas-nosti připravuje studenty jak pro práci v elek-trotechnice, v oblasti informačních techno-logií a výpočetní techniky, tak i pro studium na vysokých školách. Škola usiluje o zatrak-tivnění studia také mnoha dalšími aktivitami mimo školní budovu. VOŠ a SPŠE F. Křižíka například získala v roce 2011 grant z fon-dů programu Leonardo da Vinci. Program Leonardo da Vinci je v rámci celoživotní-ho vzdělávání zaměřen na výukové a vzdě-lávací potřeby všech osob účastnících se odborného vzdělávání a odborné přípravy na jiné než vysokoškolské úrovni a na in-stituce a organizace nabízející nebo podpo-rující toto vzdělávání a přípravu. Studenti se zúčastnili stáží v Sasku (SRN). Zájemci o maturitní studium elektrotechniky v denní i dálkové formě, zájemci o denní maturitní studium informačních technologií i zájem-ci o denní pomaturitní studium silnoproudé elektrotechniky jsou zváni na Dny otevře-ných dveří, které se konají v 16.30 hodin ve dnech 8. ledna 2013 a 5. února 2013. Zde se mohou dozvědět další podrobnosti od pří-mých účastníků stáží.http://www.vosaspsekrizik.cz