54 ELEKTRO 11/2012 rozhovor s osobností Fenomén Weidmüller Společnost Weidmüller byla založena před 162 lety (1850) a původně byla orientována na textilní průmysl. V čem spočívá úspěch této nyní globální společnosti, která se dokázala udržet na trhu po tak dlouhou dobu? Pro naši firmu vždy bylo, je a musí být klíčové pochopit zá-kazníka a jeho potřeby stávají-cí i budoucí. A když se nám podaří společně vyvinout výrobek, pak je třeba ho nabídnout ve stoprocentní kvalitě, a to každý den a na jakémkoliv místě naší planety.V České republice se Weidmüller etablo-val v roce 1992, tedy před dvaceti lety. Splnil český Weidmüller tehdejší očekává-ní koncernu při vstupu na český trh? S trochou sebevědomí si troufnu říci, že splnil, i když Peter Gläsel, který osobně řídil expanzi firmy do zemí bývalého vý-chodního bloku, již není mezi námi. Jeho syn, Christian, však působil na naší nedáv-né oslavě 20. výročí firmy na českém trhu velmi spokojeně.Weidmüller Group má výrobní závody, obchodní společnosti a zastoupení ve více než 80 zemích světa. Jakou roli hraje český Weidmüller v této struktuře a jak je hodnocen v rámci kon-cernu?Samozřejmě v absolutních číslech nikdy nemůžeme být srovnáváni s několikanásob-ně většími trhy. Nicméně co se podílu na trhu týče, nachází se český Weidmüller mezi těmi top zeměmi na světě!Weidmüller Group má na 4 400 zaměst-nanců po celém světě.Kolik lidí z toho pracuje v Česku?K dnešnímu dni jde o více než 120 zaměstnanců, ale díky expanzi našeho výrobního zá-vodu tento počet neustále roste.Skupina Weidmüller Group dosáhla ve fiskálním roce 2011 obratu 620 mil. eur.Jakou částkou se podílel na tomto čísle český Weidmüller? Česká pobočka dosáhla v loňském roce obratu více než 361 milionů korun, což tvoří trochu více než 2 % z celkového obra-tu firmy.Weidmüller je významný celosvětový hráč v segmentu průmyslového propojování. Čes-ká republika představuje v tomto segmentu poměrně silné konkurenční prostředí.Jak se prosazuje a čím se liší Weidmüller od konkurentů na českém trhu? Konkurence na jakémkoliv trhu, včetně našeho, je obrovská. A je vždy několik firem, které nabízejí kvalitní až mimořádně kvalit-ní zboží za srovnatelné ceny. Proto já jsem přesvědčen, že jediná a dlouhodobá konku-renční výhoda musí být v kvalitě zaměstnan-ců neboli reprezentantů dané značky v očích zákazníka.Weidmüller založil tzv. obchodní jed-notky (Electrical Connectivity Device Con-nectivity, Electronics, Application Specific Solutions), které mají vytvářet těsné vzta-hy se zákazníky.Jak tato firemní filozofie funguje u nás?Toto rozdělení nám umožnuje ještě inten-zivnější komunikaci s kolegy experty v naší německé centrále v Detmoldu, ale i s produk-tovými specialisty v celém regionu CEE & Russia (střední Evropa a Rusko).Jaké jsou krátkodobé a jaké dlouhodobé cíle českého Weidmüllera?Naše krátkodobé i dlouhodobé cíle jsou stejné, nabízet přidanou hodnotu našim zá-kazníkům, a tím „ospravedlnit“ svou exis-tenci na našich dynamických a velmi kom-plexních segmentech trhu průmyslové ko-nektivity.Letošní rok je pro českého Weidmüllera rokem jubileí: firma slaví 20 let své existence a Vy osobně 10 let ve funkci ředitele.Jaký byl Weidmüller při Vašem nástupu do této funkce? Byla to firma velmi seriozní až příliš váž-ná, s velmi dobře nastavenými procesy inter-ními i externími.Měl jste tehdy nějaká předsevzetí? Mým předsevzetím tehdy bylo udělat z naší firmy více otevřený celek, učinit ji více dynamickou, otevřenější a pro zákaz-níka nejen spolehlivou, ale i lidsky atraktiv-ní značkou.Povedlo se Vám tato předsevzetí za oněch deset let realizovat?Doufám, že ano. I když to je spíše otázka pro naše zákazníky …Co považujete za svůj největší profes-ní úspěch?Určitě je to vybudování pozitivního, úspěšného týmu, který se každý den rád pere o své budoucí úspěchy.Jaké bylo Vaše dosavadní nejtěžší roz-hodnutí?Nejtěžší je vždy rozhodnout, že kolega současný už nemůže být kolegou budoucím. V těchto těžkých chvílích ale manager musí vždy vidět přínos pro celou firmu, značku, ve finále budoucí kolektiv, který každá tako-vá změna musí zocelit.Čeho si nejvíc vážíte u svých spolupra-covníků?Já mám rád otevřenost, loajalitu a samo-statnost spojenou se smyslem pro zodpo-vědnost.Je něco, co považujete za nejvýraznější historickou událost ve svém životě?Já osobně mám raději současnost a bu-doucnost. Takže pro mě je klíčové, že mám spokojenou, zdravou a velmi „dynamickou“ rodinu – manželku a tři před očima rostou-cí potomky (7, 4 a 4 roky), a že i po více než deseti letech ve firmě necítím pocit stagnace či nedostatku motivace. Neboli jinými slovy – rozhodně se nikdy nenudím a mám stále po-cit, že je na čem pracovat. Co byste na závěr popřál českému Weidmüllerovi do dalších dvaceti let?Hodně spokojených zákazníků, a tím pá-dem i spokojených zaměstnanců.Děkuji za rozhovor.(Kl)Rozhovor s Ing. Josefem Grossem, ředitelem společnosti Weidmüller Česká republika Společnost Weidmüller je rodinná firma založená na tradičních hodnotách a osobním přístu-pu jak k zákazníkům, tak k zaměstnancům. Vznikla před 162 lety, tedy v roce 1850. V současné době patří Weidmüller k renomované a celosvětově uznávané společnosti, která za více než jedno a půl století jasně prokázala svou životaschopnost i v těžkých dobách ekonomické krize. Mezi hlavní produkty společnosti Weidmüller patří svorky a konektory, průmyslová elek-tronika, elektroinstalační krabice, nářadí pro elektrotechniku, systémy pro identifikaci, prů-myslové sběrnicové moduly, instrumentace pro průmyslový Ethernet, přepěťové ochrany aj.Do České republiky přišel Weidmüller v roce 1992, tj. před 20 lety. Za dobu své existen-ce si vybudoval na českém trhu solidní a pevné místo a je zdejšími zákazníky velmi kladně hodnocen. Velkou zásluhu na tomto úspěchu má jak české vedení firmy, tak zaměstnanci ve dvou výrobních závodech v České republice. Redakce Elektro se proto zajímala, v čem spočívá tajemství tohoto úspěchu, a požádala současného ředitele o rozhovor, ve kterém mu položila několik otázek.