ELEKTRO 11/2012 13 referáty Slovenský Elosys stále jedničkou Ten, kdo si nenechal ujít letošní Elosys – v pořadí již 18. ročník mezinárodního veletrhu elektrotechniky, elektroniky, energetiky a te-lekomunikací v Trenčíně – určitě nelitoval. Veletrh Elosys patří na Slo-vensku k největšímu elektrotechnickému svátku roku a pyšní se stále velkému zájmu nejen odborníků, ale i široké laické veřejnosti. Ten le-tošní se pod záštitu Ministerstva h �o �s �p �o �d �á �r �s �t �v �a � �S �l �o �v �e �n �s �k �é � �r �e �p �u �b �l �i �k �y �� �k �o �-nal od 9. do 12. října 2012 a podle informací od organizátora této akce, akciové společnosti Expo Center, měl ještě lepší bilanci než vloni. Jen pro představu: Na letošním veletrhu Elosys vystavovalo 251 vy-stavovatelů (nárůst oproti loňsku o 2,52 %), kteří obsadili svými ex-pozicemi výstavní plochu 12 630 m2 (nárůst oproti loňsku o 1, 34 %). Kromě slovenských vystavovatelů se zde prezentovali zahraniční zá-stupci (nárůst oproti loňsku o 15 %), a to z České republiky, Pol-ska, Maďarska, Švýcar-ska, Rakouska, Němec-ka, Chorvatska, Bosny a Hercegoviny, ale také např. z Indie. Celkový počet návštěvníků byl 8 570, z toho 3 995 osob byli platící návštěvníci a 4 575 návštěvníci na ob-chodní pozvánky.Součástí odborného doprovodného progra-mu veletrhu Elosys byly např. Dny mobilní robo-tiky a mezinárodní kon-ference Elektrotechnika, informatika a telekomunikace 2012, která se konala společně se seminářem znalců z elektrotechnických, informač-ních a energetických oborů pod garancí Fakulty elektrotechniky a in-formatiky STU v Bratislavě. Unie slovenských elektrotechniků připravila za spoluúčasti firem GHV Trading a Legrand odborný seminář o elektrických instala-cích, zařízeních a přístrojích ve zdravotnictví podle evropské normy IEC 33 2000-7–710. Ani místní Trenčínská univerzita A. Dubčeka v Trenčíně nezůsta-la pozadu a její semináře budily velký zájem návštěvníků, přičemž asi nejvíce zaujalo téma o aplikacích mechatronických systémů do speciální techniky. Nebývale velký zájem vzbudil také u návštěvníků veletrhu Elosys hybridní elektromobil Opel Ampera, se kterým přijeli do areálu vý-staviště odborní redaktoři z nakladatelství FCC Public, aby ho před-stavili návštěvníkům. Společnost Opel poskytla redakci tento hybrid-ní elektromobil jako novinářskou zápůjčku k otestování vozu. Jak se ukázalo, elektromobilita, a zvláště pak elektromobily, jsou velmi ak-tuálním tématem a zájem o informace z této oblasti je obrovský, a to napříč generacemi. O tom se mj. přesvědčili i sami redaktoři, když odpovídali na nespočetné spontánní otázky zájemců nejen o tento vůz, ale i o elektromobilitu obecně.(Kl)Obr. 1. Pohledné a zručné – tak by se daly označit soutěžící dívky u stánku Rittal na veletrhu Elosys (foto: Kl)Obr. 2. Hybridní elektromobil Opel Ampera na elektrotechnickém vele-trhu Elosys v Trenčíně budil velký zájem návštěvníků (foto: JB)Tichá cesta 2012 Ve dnech 5. a 6. října 2012 se uskutečnila první soutěž elektro-mobilů v ČR, nazvaná Tichá cesta 2012. Akci uspořádaly Městská část Praha 13 a Asociace elektromobilového průmyslu ve spoluprá-ci s městem Vrchlabí.První den akce, v pátek 5. října, byly na Slunečním náměstí v praž-ských Nových Butovicích představeny soutěžní vozy a posádky, pre-zentovány firmy vyrábějící elektromobily a proběhla výstava elektrokol. Vzhledem k tomu, že se jelo v běžném provozu, šlo o soutěž, ni-koliv o závod. První zásadou proto bylo jet podle pravidel silničního provozu – kdo by byl v cíli dříve než v čase, za který trasu z Nových Bu-tovic do Vrchlabí ujel podle předpi-sů a místních omezení kontrolní vůz, byl by penalizován. Dalším pravidlem bylo, že soutěžící nesmí najet na dál-nici a musí se zastavit na dvou kon-trolních bodech: prvním bylo Auto Boura v Číněvsi, druhým prostor před pivovarem v Nové Pace. Zde posádky mohly, ale nemusely své vozy dobít. Použitým hybridům byly zapečetěny nádrže a za každý spotřebovaný litr benzinu byla trestná hodina – pravidlo, které i přes jedno 45minutové dobíjení stálo dobré umístění právě Opel Ampera. Ten dojel ve skvělém čase, ale s nádrží o 2,5 litru benzinu prázdnější.Před třináctou hodinou se tedy poslední vozy odpojily od dobíje-cích sloupů EVC a dobíječek EVP, dodaných firmou Ensto, a přesně ve 13:00 h začaly vyjíždět na trasu zpod startovní brány v barvách PRE, a. s., hlavního partnera soutěže. Na start nastoupily posádky Prahy 13, města Vrchlabí, Magistrátu hlavního města Prahy, Zoo Praha, Pražské energetiky, a. s., a několika dalších fi-rem, celkem 22 vozů. Vět-šina vozů byly čisté elektro-mobily, převážně Peugeot iOn, Citroen nebo EVC (Škoda Roomster), k vi-dění byly ale i tzv. plug-in hybridy Toyota Prius, Opel Ampera nebo velkou pozornost budící Fisker Karma. Odstartova-la také dvojice borců, kteří se na elektrokolech rozhodli zdolat tra-su hlavní etapy soutěže mezi Prahou a Vrchlabím, dlouhou 140 km.Na stanoviště v Nové Pace spolu s prvními elektromobily přije-la také dvojice na elektrokolech. Cyklisté po stu kilometrech nestihli vybít ani první baterii, přestože si z důvodu udávaného dojezdu 40 až 80 km vezli ještě náhradní.Po dojezdu všech posádek na vrchlabské náměstí se účastníci pře-sunuli do nedalekého penzionu Kozel, kde byly sečteny body a vy-hlášeny výsledky. Druhý den se někteří vydali ještě na dobrovolnou třetí etapu z Vrchlabí na brněnské Výstaviště.Vítězem se stal Petr Jahoda s Peugeotem iOn a časem 3 h 9 min, druhý byl Peugeot Partner MČ Prahy 13 s posádkou Milan Vávra a Vladimír Pech s časem 3 h 25 min a třetí byla posádka města Vrch-labí opět v Peugeotu iOn s celkovým jízdním časem 4 h 36 min. Prv-ní dvě místa odpovídala pořadí dojezdu v cíli. Jeden z 22 použitých elektromobilů nedojel, poslední vozidlo dorazilo do cíle v 19:17 h.První ročník Tiché cesty se rozhodně vydařil. Na to, že šlo o prv-ní a průkopnickou akci svého typu, je třeba říci, že byla organizačně i technicky velmi dobře připravená. Více informací lze nalézt např. na: http://www.tichacesta.cz Autor tohoto referátu doprovázel II. etapu Tiché cesty 2012 (ovšem ve vozidle s konvenčním spalovacím motorem).(ov)