ELEKTRO 10/2012 53 trh, obchod, podnikání Jak ovlivňují sociální sítě návštěvnost portálu Elektrika.cz Roční návštěvnost elektrotechnického por-tálu Elektrika.cz představuje 2 179 960 uni-kátních návštěvníků. Tuto hodnotu prozrazu-je rychlý pohled do Google Analytics. Jaký podíl aktivity na tomto výsledku mají v sou-časnosti tolik skloňované sociální sítě? Podí-vejte se na několikaleté zkušenosti a stručné shrnutí faktických výsledků (obr. 1).Pořadí na poli internetových zdrojů je sa-mozřejmě relativní. Každý z nás má své oblí-bené zdroje (např. HW server, Technet, Živě, TZB info …), ale nyní se zaměříme pouze na instalační elektrotechniku. Na prvních mís-tech se střídavě objevují sociálních sítě (SN), zdroj informací (SI) a zdroj videospotů (SV). V tomto případě renomovaná Alexa.com ve-řejně prozrazuje tento žebříček:1. ve světě obecněFacebook (SN), Google (SI), Youtube (SV)1. v České republice obecněSeznam (SI), Facebook (SN), Youtube (SV)1. v české elektrotechnice Elektrika.cz (SI), Diskuse.elektrika.cz (SN), Elektrika.tv (SV)Po téměř patnáctiletém provozu portálu se také jeho redakce poslední tři roky aktivně vě-nuje obecným sociálním sítím. Její výsledky z posledních dvanácti měsíců jsou následující:Zobrazená křivka znamená asi 5 % z cel-kové návštěvnosti. Z toho vyplývá, že „vta-hování“ příliš odborného obsahu (pomocí LIKE) mezi neodborné přátele na sociál-ních sítích je pro uživatele téměř nezajíma-vé. A následně po analýze obsahu označe-ným pomocí sociálního pluginu zjišťujeme, že jde především o informace senzačního charakteru.V následující tabulce vidíme, kterých sítí se tento mizivý podíl aktivity týká.Celkové aktivity na profi části portálu se dělí na část oznamovací a diskusní v poměru 1 : 1.Diskusní část lze označit za odbornou so-ciální skupinu. Synergie mezi těmito část-mi vytváří jedinečný informační přínos to-hoto portálu.Proč jsou silnou odbornou sociální sítí právě Diskuse.elektrika.cz?Tyto diskuse vznikly již v toce 1999. Na rozdíl od ostatních fór jsou přísněji modero-vané, tříděné a kontextově spojené s dalším obsahem portálu. Za dobu od svého vzniku se implementovaly z původně samostatné části do stávajícího portálu jako nedílný prvek na-hrazující nefunkčnost obecných sociálních sítí v odborné oblasti B2B.Zastoupí obecné sociální sítě tradiční způsoby komunikace?Sociální sítě jsou bezesporu fenoménem komunikační éry, ovšem stejně jako inter-net samotný stoprocentně nezastoupí zby-lé komunikační nástroje (přednášky, knihy, časopisy, veletrhy), tak ani obecné sociál-ní sítě (FB, G+, Twitter …) nejsou univer-zální všelék.Jak jsou na sociálních sítích úspěšné ostatní společnosti v B2B?Monitorujeme zájem u některých reno-movaných značek. Nízké počty firemních fa-noušků korespondují s námi uváděným pomě-rem na portále Elektrika.cz a z velké většiny je tvoří zaměstnanci značky. Z odborných mé-dií se na sociální sítě nezaměřuje (ani nemá v plánu) např. HW server, All for Power a ani žádný titul (Elektro, Světlo, Automa) z rodi-ny FCC Public.Co obecná sociální síť pro B2B neumí?Fragmentovaná komunikační konstruk-ce žije svým životem, který není pro některé oblasti obchodu použitelný. Neřízená komu-nikace nedokáže držet čistotu tématu. Téma nelze obsahově provazovat s dalšími zdroji a tvořit přehledný a dohledatelný archiv již řešených problémů.V čem je obecná sociální síť opravdu dobrá?Bezesporu v udržování kontaktu se svý-mi přáteli. Do jisté míry i se svými klienty a dodavateli. Obchodně velmi dobře využí-vaná v oblasti B2C či C2C.Poučili jsme se …Nevkládejme např. do Facebooku přehna-né naděje o zázračném navýšení návštěvnosti neznámými uživateli. I stránky sociální sítě potřebují svou reklamu. Každá odborná a me-ziobchodní komunikace si žádá vlastní způ-sob, nikoliv univerzální model, který poskytu-je obecné sociální sítě. Pokud se rozhodneme investovat tímto směrem, pak se raďme s od-borníky na méně známou oblast B2B!Jaký je přínos sociálních sítí pro portál Elektrika.cz?Obecné sociální sítě využíváme pro rych-lou konfrontaci mezi našimi koresponden-ty a autory. Z výše uvedených informací je zřejmé, že sociální sítě ovlivňují návštěvnost portálu kolem 5 %. Právě pro tuto malou úspěšnost veřejných sociálních sítí upravu-jeme funkční diskusní část (50% podíl akti-vit) pro firemní komunikaci. Firmám nabíd-neme implementaci, včetně školení jak bez-pečně a efektivně tohoto nástroje využívat. Sociální sítě mohou být přínosem, pokud jsou správně nastaveny a používány, ale ne pro firemní a navíc příliš odbornou skupi-nu uživatelů.Miroslav Minařík Založil v roce 1998 por-tál Elektrika.cz, nyní pra-cuje jako jeho šéfredaktor, v posledních letech rozvíjí odbornou videožurnalisti-ku na Elektrika.tv.mobil: +420 773 123 105 http://www.elektrika.cz Obr. 1. Grafický přehled denní návštěvnosti a unikátních návštěvníků Elektrika.cz v období 18. srpna 2011 až 18. srpna 2012 Obr. 3. Interaktivita mezi sociální sítí a portálem Elektrika.cz., resp. kdy byl použit „LIKE“.Obr. 2. Výstupy z Google Analytics návštěvy: 3 130 000 unikátní návštěvníci: 2 323 224 zobrazení stránek: 7 733 570 počet stránek na návštěvu: 2,47 prům. doba trvání návštěvy: 00:02:40 míra opuštění: 70,45 %procento nových návštěv: 73,06 %