30 ELEKTRO 10/2012 elektrotechnická praxe Použité právne predpisy a normy Normy [6], [7], [8], [9] sú neplatné.[1] Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 508/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti na zaistenie bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci s tech-nickými zariadeniami tlakovými, zdvíhacími, elektrickými a plynovými a ktorou sa ustano-vujú technické zariadenia, ktoré sa považujú za vyhradené technické zariadenia.[2] STN 33 2000-5-51:2010 Elektrické inštalácie budov. Časť 5-51: Výber a stavba elektrických zariadení. Spoločné pravidlá.[3] STN 33 2000-7-701:2007 Elektrické inštalácie nízkeho napätia. Časť 7-701: Požiadavky na osobitné inštalácie alebo priestory. Priestory s vaňou alebo sprchou.[4] STN 33 2000-7-702:2011 Elektrické inštalácie nízkeho napätia. Časť 7-702: Požiadavky na osobitné inštalácie alebo priestory. Bazény a fontány.[5] STN 33 2000-7-714:2003 Elektrické inštalácie budov. Časť 7: Požiadavky na osobitné inšta-lácie alebo priestory. Oddiel 714: Inštalácie vonkajšieho osvetlenia.[6] STN 33 0300:1988 Druhy prostredí pre elek-trické zariadenia.[7] STN 33 2000-5-51:2007 Elektrické inštalácie budov. Časť 5-51: Výber a stavba elektrických zariadení. Spoločné pravidlá.[8] STN 33 2135 časť 1 (1990) Vnútorné elektrické rozvody v jednoúčelových zariadeniach, ob-jektoch a miestnostiach. Elektrické zariadenia v kúpeľniach, umyvárňach a sprchách.[9] STN 33 2135 časť 2 (1990) Vnútorné elektrické rozvody v jednoúčelových zariadeniach, objektoch a miestnostiach. Elektrické zariadenia v saunách.Udržovat stejnosměrné stroje, nebo je nahradit střídavými?Nejčastěji prezentovanou nevýhodou stej-nosměrných pohonů je údržba komutátoru. Ob-časné problémy, vzniklé zanedbáním údržby komutátorů, mohou pracovníky údržby přivést k nejjednoduššímu řešení: nahradit stejnosměr-ný pohon střídavým, nejčastěji asynchronním s kotvou nakrátko. Ten nemá ani komutátor, ani žádné uhlíkové kartáče. V mnoha podnicích byly v minulosti takto kompletně odstraněny stejnosměrné motory, a to nejen po poruchách nebo dožití, ale i preventivně, ve snaze zbavit se jednou provždy uhlíkového prachu a tech-niky, které rozumí stále méně lidí.Někteří výrobci totiž stejnosměrné pohony zcela opustili nebo se dostaly na okraj jejich zájmu, a tím u koncových uživatelů vznikl dojem, že „éra stejnosměrných strojů“ defi-nitivně skončila. Všichni výrobci však ještě stejnosměrné stroje neopustili a ani to nejde. Zůstávají totiž stále obory, kde jsou střída-vými nahraditelné jen těžko, nebo vůbec ne. Příkladem mohou být např. pohony válcova-cích stolic v metalurgii nebo těžní stroje. Dů-vodem je obtížná regulace střídavých poho-nů měniči frekvence při nejmenších otáčkách. Byť i v tomto oboru některé novinky v po-sledních několika letech výrazně postoupily (např. přímé řízení momentu DTC), kvality stejnosměrného motoru stále nedosahují. To také znamená, že opravy stejnosměrných vi-nutí a komutátorů jsou na trhu stále dostup-né, jakož i náhradní díly, především uhlíko-vé kartáče. Jen hledání vyžaduje občas trochu víc úsilí. Ty, kteří očekávali v tomto článku nějaké odkazy, však zklamu.Pro ty, kteří ve svých provozech ještě něja-ké stejnosměrné motory mají, je zde několik následujících rad a doporučení z dlouholeté praxe vedoucího konstrukce stejnosměrných strojů v ČKD Elektrotechnika.Vinutí stejnosměrných motorů mají obec-ně delší životnost než střídavá vinutí a likvi-dovat je např. při dožití některé jiné části po-honu (usměrňovače atd.) může být z ekono-mického hlediska ukvapené. Delší životnost vyplývá z principiálních rozdílů, které jasně hovoří ve prospěch stejnosměrných strojů.Vlastnosti DC motorů:– nízké závitové napětí statorového budicí-ho vinutí,– jednoduché tvary cívek, které při výrobě nezpůsobují zvýšené namáhání ohybů mě-děných vodičů, a tím, u střídavých vinutí běžnou, degradaci závitové izolace již při výrobě,– žádné závity na rotorovém vinutí; v dráž-kách rotoru se potkávají dvě až tři cívkové strany tvořené jediným vodičem s gradien-tem napětí mezi sousedními lamelami.Vlastnosti AC motorů (indukčních):– závitová izolace statorového vinutí je u po-honů s měniči frekvence namáhána napě-ťovými špičkami až 2 kV,– složité tvarování statorových cívek způ-sobuje u plochých vodičů odření izolace v ohybech a pokles izolační pevnosti běž-ně až o 80 %,– stroje spouštěné přímým připojením k síti musí při každém startu absolvovat prou-dový ráz (pěti až sedminásobek jmenovi-Ing. Jaroslav Kopecký, dříve vedoucí konstrukce stejnosměrných strojů ČKD Obr. 1. Stejnosměrný motor (Kladno)Obr. 2. Stejnosměrný motor (Důl ČSM)Obr. 3. Kompenzační vinutí