14 ELEKTRO 10/2012 referáty Špaček s Amperou prolomil světový rekord Jakub Špaček, publicista, nadšenec a propagátor elektromobi-lity, usedl 24. srpna 2012 za volant hybridního elektromobilu Opel Ampera, aby se pokusil pokořit český a neoficiální světový rekord v dojezdu na jedno natankování palivové nádrže. Po dojezdu 5. září, tj. po více než deseti dnech strávených na cestách, Jakub vzrušeným hlasem oznamuje, že světový rekord padl! Jakub Špaček však není za volantem elektromobilu rozhodně poprvé: již vloni absolvoval Electric e-Motion Tour 2011, což byla čtrnáctidenní jízda okolo celé České republiky čistým elektromobilem Peugeot iOn, při níž se testovaly schopnosti, vlastnosti a možnosti nejen vozu iOn, ale elektromobilů vůbec. Tentokrát seděl za volantem supermoderního hyb-ridního elektromobilu Opel Ampera „nadupaného“ elektronikou, který získal prestižní evropský titul Car of the Year 2012 a druhé místo v sou-těži Elektromobil roku 2012 na veletrhu Amper.Trasa této akce nazvané Ampera e-Motion 2012 ved-la všemi kraji České republi-ky a regulérnost garantova-la jednak dohlížecí agentura Dobrý den, která provedla před startem zapečetění plné nádrže, jednak společnost gpsdozor.cz, která monito-rovala jízdu pomocí GPS.Redakce Elektro o úmys-lu Jakuba Špačka pokořit český i světový rekord v dél-ce dojezdu na jednu nádrž paliva s hybridním vozidlem Opel Ampera již informovala v čísle Elektra 8-9/2012 a nyní přináší rozhovor s Jakubem Špačkem uskutečněný bezprostředně po jeho dojezdu do cíle, kterým byl areál Ústavu jaderného výzkumu v Řeži.Jakube, co to bylo za akci a jaký byl její cíl?Šlo o rekordní, ale i testovací cestu kolem republiky s hybridem Oplem Amperou. Primárně šlo o to ujet maximální počet kilometrů na jednu ná-drž, kterou mně při startu natankovali a zapečetili. To se podařilo a s cel-kovým počtem ujetých kilometrů 2 378 byl světový rekord překročen asi o 100 km. Sekundárně jsem pak chtěl ukázat, že toto vozidlo je napros-to životaschopné v normálním provozu, a otestovat všechno, co umí a za jaké náklady. Jednotlivé přejezdy byly plánovány především v baterio-vém režimu tak, aby se přibližně po 100 až 120 km dalo někde dobíjet.Můžeš nám prozradit nějaká statistická čísla?Na celkové vyhodnocení ještě nebyl čas. Ale vím, že jsme při cel-kově najetých 2 378 km propálili elektricky asi 299 kW · h a spálili ne-celých 32 l benzinu z původně natankovaných 35 l.Bylo něco, co tě na těchto cestách vyloženě překvapilo?Spíše ani ne, nebo alespoň ne u tohoto vozidla. Jen se opět potvrdi-lo, že v elektromobilitě závisí spotřeba, a tedy i dojezd, jednak na dyna-mice (technice) jízdy řidiče, jednak na profilu pojížděné trati. My jsme vyzkoušeli všechny typy tratí – po rovině, z kopce, do kopce, horský te-rén v Krkonoších apod. Také jsme vypozorovali určité vlivy na rychlost dobíjení elektromobilu. Např. jsme zjistili, že v noci, kdy je teplota okolí nižší, se elektromobil dobije rychleji než při mnohem vyšší denní teplotě.Vím, že jsi zúčastnil již několika takovýchto průkopnických akcí. Když by si měl porovnat např. loňskou e-motion tour s Peu-geotem iOn okolo republiky s touto akcí, v čem bys viděl zásad-ní rozdíly?Ta loňská akce byla samozřejmě maličko jiná v tom, že jsme byli limitováni na dojezdu vybitím baterie čistého elektromobilu. To zna-mená, že jsme museli trasu, převýšení a jednotlivé dobíjecí body vo-lit tak, aby nám kapacita baterií vystačila. To bylo poněkud stresující.Při této akci s Amperou jsme až tak limitováni nebyli, proto jsem byl jednoznačně mnohem klidnější. Vlastně, můžete-li tankovat pod-le potřeby, tak nejste limitován vůbec. Proto jsme se v rámci toho-to rekordu „limitovali“ sami, což jinými slovy znamená, že jsme měli k dispozici jen jednu nádrž benzinu.Co si myslí Jakub Špaček o budoucnosti elektromobility?Většina lidí v současné době přemýšlí o alternativním pohonu – ať už je to elektro, stlačený zemní plyn nebo jiný pohon, protože ceny benzinu jdou rapidně nahoru. Elektromobilita je jedna z cest, která je podle mě nejsmysluplnější a hybridní vůz s prodlouženým dojezdem, jako je Ampera, má určitě smysl.Jakube, gratuluji k dosaženému rekordu, a děkuji za rozhovor.Taky děkuji.(Kl)Obr. 1. Jakub Špaček vjíždí s hybridním elektromobilem Opel Amperou do areálu ÚJV Řež (foto: Kl)Obr. 2. Jakub Špaček po dojezdu v Řeži vystoupil z vozu a oznámil zlomení re-kordu (foto: Kl) aktuality Nový český rekord 24 h v elektromobilu. Ve čtvr-tek 20. září 2012 se v Hodo-níně uskutečnilo ustanovení českého rekordu v počtu uje-tých kilometrů elektromobi-lem Peugeot iOn za dvacet čtyři hodin. Zároveň šlo také o pokus překonat světový rekord v této dis-ciplíně. Realizační tým ve složení Jakub Špaček (publicista), Petr Minařík (novinář) a Josef Lasovský (Schrack Technik) krou-žil s elektromobilem Peugeot iOn po pře-dem zvolené trase a průběžně dobíjel vůz na rychlonabíječce, která dokáže nabít ba-terii elektromobilu z nuly na 80 % kapacity za 30 min. Pokus o zlomení rekordu v dél-ce dojezdu elektromobilu za dvacet čtyři hodin byl odstartován ve čtvr-tek 20. září v 15.00 h na Masary-kově náměstí v Hodoníně. Na stej-ném místě byl o dvacet čtyři hodin později – tj. v pátek 21. září v 15.00 h – cíl a Jakub Špaček, publicista a propagátor elek-tromobility, ohlásil zlomení českého rekordu. Realizační tým za 24 h ujel 1 030 km, 15× dobíjel a spotřeboval 146 kW · h elek-trické energie. To, co posádku zřejmě nej-více při této akci překvapilo, bylo prodlou-žení dobíjecí doby baterie z původních 30 min při prvním dobíjení na 48 min při zvyšujícím se počtu dobíjecích cyklů bě-hem nepřetržitého provozu elektromobilu. Tato skutečnost pravděpodobně zabránila překonání světového rekordu v počtu uje-tých kilometrů, neboť doba vlastní jízdy byla zkrácena právě prodlouženou dobou strávenou u nabíjecí stanice. I když se nepodařilo překonat světový rekord, je překonání českého rekordu roz-hodně důvodem k radosti. Údaje a zku-šenosti získané z této akce mohou přispět k dalšímu rozvoji elektromobility.(Kl)