92ELEKTRO 8-9/2012repetitoriumElektrická výzbroj motorových vozidel (závěrečná 17. část)Elektrické spotřebiče osobního automo-bilu střední třídy např. potřebují v současné době průměrný příkon přibližně 2 kW. Lze předpokládat, že do roku 2012 se zdvojnáso-bí průměrný příkon a výkonové špičky bu-dou dosahovat až 10 kW. Pouze elektromag-netické ovládání ventilů spotřebuje až 4 kW elektrického výkonu. Toto předpokládá vy-tvoření nové architektury palubní elektric-ké sítě. Zkouší se palubní síť o napětí 42 V a 12 V (obr. 29).Zvýšením napětí na 42 V dojde ke sní-žení ztrát ve vedení a u spotřebičů. U kabe-lů bude zmenšení jejich průřezu znamenat snížení jejich hmotnosti. Co se týče kom-plexního zajištění a koordinace výroby, akumulace a distribuce elektrické energie, uvažuje se o centrální řídicí jednotce elek-trické energie. Ta by sledovala stav nabití a výkonnost autobaterie a při zjištění její nevyrovnané energetické bilance by reali-zovala příslušná opatření. Prostřednictvím řídicí jednotky motoru pak bude možné např. krátkodobě zvýšit volnoběžné otáč-ky za účelem zvýšení odběru energie z ge-nerátoru. Bude také možné cíleně snižovat odběr proudu nebo krátkodobě vypínat jed-notlivé elektrické spotřebiče, aby byla za-jištěna dodávka proudu do systémů s vyso-kou prioritou.Krátkodobá časová prodleva okamžiku zapnutí umožní rozdělovat zátěžové špičky, které vznikají při současném zapnutí něko-lika spotřebičů s velkým odběrem. V souhr-nu představují všechna tato opatření stabilní a spolehlivou dodávku elektrického proudu. Těmito technickými prostředky nabízí spo-lečnost Bosch automobilovým výrobcům při navrhování palubní elektrické sítě a baterie větší prostor. Konstruktér bude moci zvolit optimální velikost baterie, a dosáhnout tak lepšího využití zástavbového prostoru a sní-žení hmotnosti. Navíc bude průběžně zajištěn takový stav nabití baterie, který umožní spo-lehlivý start automobilu i při nízkých teplo-tách. Vyrovnaná energetická bilance baterie zabrání jejímu velkému vybití, což prodlou-ží její životnost. Pracuje se také na integraci doplňkových funkcí, které by umožnily dále zdokonalit systém a vytvořit komplexní říze-ní elektrické energie. Díky tomu by pak bylo možné přidat i další bezpečnostní funkce, jako např. automatické odpojení baterie od palubní sítě při nehodě aj.(foto: Kl)Multiplexní rozvody (dokončení)prof. Ing. František Vlk, DrSc.Obr. 29. Budoucí palubní síť vozidla 42 a 12 V (Bosch)1 – světla (palubní síť),2 – startér,3 – řízení motoru (palubní síť),4 – startovací baterie (12 V),5 – další spotřebiče připojené k palubní síti (např. ovládání posuvné střechy),6 – napájecí baterie 42 V,7 – alternátor,8 – nabíjecí/odpojovací modulpozn. red.:V příštím čísle Elektra 10/2012 začne v rubrice Repetitorium vycházet nový seriál článků s názvem Řemeslo je řemeslo. Jde o seriál volně navazujících témat, která budou v odlehčené formě věnována základům elektrotechniky na úrovni středních odborných elektrotech-nických škol s orientací na praxi. Tento seriál si nedělá nároky na komplexnost. Záměrem redakce je populárně naučnou formou – trocha teorie, trocha humoru a trocha praxe – upoutat pozornost zájemců o elektrotechniku, popř. připomenout či osvěžit některé v paměti již hlu-boko zapadlé vědomosti. Kromě teoretické části se mohou čtenáři v tomto seriálu těšit na vtipné kresby ilustrátora a karikaturisty Jaroslava Dostála, stejně jako na neocenitelné postřehy z praxe revizního technika a místopředsedy Unie soudních znalců Miroslava Šnobla v jeho okénku z praxe. První část bude věnována Ohmovu zákonu a objeví se v říjnovém čísle Elektra, které vychází 4. října 2012.