62ELEKTRO 7/2012repetitoriumJednotlivé řídicí jednotky mohou být na sběrnici v zásadě připo-jeny dvěma způsoby, buď sériově, nebo paralelně (obr. 24). Dojde-li k odpojení sériově zapojené jednotky (např. ABS), rozdělí se CANbus na dvě části, které spolu nejsou schopny nadále komunikovat. Výmě-na dat mezi jednotkami „na stejné straně“ (např. ECM a EHPS) zů-stává zachována. Dojde-li k poruše nebo odpojení paralelně zapojené jednotky, všechny ostatní komunikují dále beze změny.Sběrnice LSCANNízkorychlostní sběrnice LSCAN používá pro přenos informací pouze jeden vodič (zelený o průřezu 0,5 mm2) v kombinaci s kostrou vozidla. Součástí každé z jednotek na LSCAN je jeden oddělovací re-zistor. Napětí na vodiči může nabývat hodnot 0 až 4 V.Elektrická výzbroj motorových vozidel (16. část)Multiplexní rozvody (pokračování)prof. Ing. František Vlk, DrSc.Obr. 24. Schéma propojení HSCANObr. 25. Schéma propojení LSCANObr. 26. Sběrnicové propojení (Ford Transit) 1 sběrnice CAN, 2 sběrnice SCP, 3 sběrnice ACP, 4 řídicí jednotka hnacího ústrojí, 5 řídicí jednotka čerpadla, 6 systém telefon/audio vzadu, např. přehrávač CD-ROM,Konstrukce LSCAN je zcela odlišná od předchozích dvou sběrnic. Jednotky jsou rozděleny do dvou okruhů vzájemně propojených přes modul karoserie (BCM). Jednotlivé komponenty mohou být opět při-pojeny sériově nebo paralelně (obr. 25).Dojde-li k odpojení některé jednotky, zůstává komunikace mezi ostatními zachována nezávisle na tom, byla-li jednotka připojena sé-riově nebo paralelně. Jedinou výjimkou je BCM. Po jeho odpojení se přeruší výměna dat mezi okruhy.Pro usnadnění měření a diagnostiky jsou všechny tři sběrnice pro-pojeny s diagnostickým konektorem DLC, kde je možné pohodlně zapojit nejen diagnostický počítač, ale i voltmetr nebo osciloskop.Přehled sběrnicového propojení vozidlových systémů pro užitkový automobil Ford Transit je na obr. 26. Na obr. 27 a obr. 28 jsou znázor-něny soustavy CAN u osobního automobilu Škoda Fabia.(v příštím čísle dokončení seriálu o elektrické výzbroji motoro-vých vozidel) 7 imobilizér, 8 diagnostická přípojka, 9 systém ABS/ASR, 10 navigační systém, 11 přístrojová deska 1 centrální ECU (elektronická řídicí jednotka), 2 ECU motoru, 3 ECU automatické převodovky, 4 volič automatické převodovky, 5 ECU pro ABS, 6 elektrohydraulický posilovač řízení, 7 panel se sdruženými přístroji, 8 ECU airbagů, 9 snímač úhlu natočení volantu, 10 ECU klimatizace,Obr. 27. Přehled tří soustav CANBus – řídicích ústrojí pohonu a bezpeč-nosti, prvků jízdního pohodlnou a informačního systému 11 modul komfortních operací, 12 až 15 – ECU ovládání zámků a oken jednotlivých dveří, 16 ECU pro telefon, 17 ECU navigace, 18 telematika, 19 rádio, 20 řízení přehrávače CD-ROM, D diagnostická zásuvka (Škoda Fabia) 1 střední část přístrojové desky, 2 oddělovací stěna, 3 propojovací místa ve sloupcích karoserie, 4 propojovací místo ve střeše,Obr. 28. Kompaktní svorkovnice a schéma umístění hlavních kabelových svazků (Škoda Fabia) 5 akumulátor, 6 kompaktní svorkovnice, 7 pojistkový box, 8 zásuvka