60ELEKTRO 7/2012archivHistorie elektrotechnických výpočtů pro zajištění ochrany před úrazem elektrickým proudem (8. část)NeboPodmínky 2: Existuje-li pospojování u hlavního rozváděče, které zahrnuje stejné neživé části jako hlavní pospojování a kte-ré je v souladu s požadavky na hlavní po-spojování.Elektrotechnické předpisy pro sítě TN v roce 2007Na počátku 21. století se elektrotechni-ka a její bezpečnost „řítí“ mílovými kro-ky nezadržitelně kupředu. A tak po nece-lých sedmi letech platnosti předchozí normy ČSN 33 2000-4-41 bylo třeba ji přepracovat na normu, která změnila název platný pro normu vydanou v roce 1996: Kapitola 413 – Ochrana před nebezpečným dotykem neži-vých částí čl. 413.1.1.1 – Odpojení od zdroje na „revoluční název“ kapitoly 411 Ochranné opatření: automatické odpojení od zdroje člá-nek 411.4 sítě TN.Veškeré podrobnosti podmínek této ochra-ny uvádí dokument:Elektrická instalace nízkého napětí. ČSN 33 2000-4-41 ed. 2 (srpen 2007)Část 4-41: Ochranná opatření pro zajištění bezpečnosti – Ochrana před úrazem elek-trickým proudem411 Ochranné opatření: automatické odpo-jení od zdroje411.4 Síť TNPodle pořadí článků v této normě je pro bezpečnost v síti TN zásadní nikoliv hodno-ta impedance smyčky, ale bezporuchovost uzemnění instalace, které závisí na spolehli-vosti a účinnosti spojení, viz definice v člán-ku 411.4.1:V síti TN závisí bezporuchovost uzem-nění instalace na spolehlivosti a účinnosti spojení vodičů PEN nebo PE se zemí. Jest-liže uzemnění je zajištěno veřejnou nebo jinou napájecí sítí, dodržení potřebných podmínek, které platí vně instalace, je na zodpovědnosti provozovatele distribuční soustavy. Mezi příklady těchto podmínek patří:a) vodič PEN je uzemněn v řadě bodů a je ulo-žen takovým způsobem, aby to minimali-zovalo riziko jeho přerušení,b) výpočtová podmínka stanovená vzor-cem (24): (24)1,5ZsmIaU0 **vzorec 19** a0sv32IZU **vzorec 20** a0sv0,666IZU **vzorec 21** a0s0,832IZU **vzorec 22** a0s0,53IZU **vzorec 23** s0PE50ZUZ **vzorec 24** RBRE50U050 **vzorec 25** ZsIaU0 **vzorec 26** a0s32IZU **vzorec 27** 1,5ZsIaU0 (Ω, Ω; V)kdeRB je elektrický odpor uzemnění sítě, tj. všech zemničů měřených paralelně, v ohmech,RE minimální odpor styku těch cizích vodi-vých částí se zemí, které nejsou spojeny s ochranným vodičem, ale jejichž pro-střednictvím může dojít ke vzniku poruchy mezi živým vodičem a zemí, v ohmech,U0 jmenovitá hodnota střídavého napětí vodiče (efektivní hodnota) proti zemi, ve voltech.Jako čtvrtá v pořadí je v článku č. 411.4.4 do podkapitoly 411.4 zahrnuta výpočtová podmínka: Charakteristiky ochranných pří-strojů a impedancí musí splňovat požada-vek vzorce (25)ZsIa ≤ U0 (25)(Ω, A; V)kdeZs je impedance v ohmech smyčky obsahu-jící zdroj, vodič, vedení až k místu po-ruchy (doplněno), ochranný vodič mezi místem poruchy a zdrojem,Ia proud v ampérech vyvolávající automa-tickou funkci přístroje způsobujícího odpojení v době stanovené ve 4.3.2.2 nebo 411.3.2.3. Jestliže je (v elektrických obvodech) použit proudový chránič, je tímto proudem (Ia) jeho jmenovitý vybavo-vací reziduální proud zajišťující odpo-jení v době stanovené ve 4.3.2.2 nebo 411.3.2.3,U0 jmenovité střídavé nebo stejnosměrné napětí vodiče vedení vůči zemi – norma vypouští, že jde o jeho efektivní hodno-tu – ve voltech (V).Ke vzorci (25) norma uvádí dvě poznámky:– První poznámka se týká hodnoty Ia pro proudové chrániče instalované v elektric-kých obvodech. Odborníci v poznámce vy-světlují, že doby odpojení uvedené v tabul-ce 2 (v normě tabulka č. 41) popisované normy (orientačně viz tab. 4 v tomto člán-ku) se vztahují nikoliv k jmenovitým vy-bavovacím reziduálním (unikajícím) prou-dům, ale k předpokládaným poruchovým proudům, které jsou oproti jmenovitým hodnotám uvedeným na štítku proudových chráničů podstatně vyšší (obvykle 5 × IΔn).(pokračování)Ing. František Zoul, Hans Jürgen Höefer Vytvoření rekordu v dojezdu elek-tromobilu. Občanské sdružení Elektro-mobily již více než 30 let sdružuje ma-jitele elektromobilů a příz-nivce elektromobility. Jeho členové se kromě vlast-ní snahy jezdit na elektřinu (což v minulosti znamena-lo vozidla si i stavět), snaží také o propagaci tohoto způ-sobu dopravy mezi veřej-ností. Jednou z těchto akcí je i rekord v dojezdu na jed-no nabití v běžném silnič-ním provozu. Dosavadní re-kord byl asi pět let starý a šlo o 180 km. Termín pokusu o vytvoření nového rekor-du byl vybrán k příležitosti zahájení Festivalu rekordů v Pelhřimově (8. a 9. června 2012). Odsud vozidlo vyjelo za doprovodu elek-trického kola na sraz sdružení Ekomobilita v Záměli u Potštejna. Přestože sraz pokra-čoval, již druhý den po příjezdu bylo třeba cestovat zpět do Pelhřimova, aby posádka stihla závěr festivalu. Do Pelhřimova vozi-dlo dorazilo večer s najetými 380 km a po okolí města jezdilo ještě do téměř 22.00 h, kdy bylo zapotřebí jízdu ukončit, přestože v bateriích stále zbývalo něco málo energie. To byl jeden z důvodů, proč rekord nakonec byl 502 km.Zájemci o další informace a elektromo-bilitu obecně jsou srdečně zváni na 6. sraz elektrických vozidel, který se koná 7. čer-vence 2012 v Sedlci-Prčicích.http://www.elektromobily-os.cz aktuality