22ELEKTRO 7/2012ze zahraničního tiskuAirbus A380 EBHA (Electrical Backup Hydraulic Actuator) je elektrický hydrosta-tický aktuátor (akční člen, pohon) v záložním provedení. V normálním provozu je čer-padlo vypnuté a pohyb aktuátoru zajišťuje vnitř-ní hydraulický tlak letadla. Pokud by selhaly oba hydraulické okruhy letadla, naskočí elektrické čerpadlo a vytvoří požadovaný tlak oleje přímo na aktuátoru. Společnost Liebherr-Elektronik GmbH vyvíjí a vyrábí součásti této řídicí a vý-konové elektroniky a používá k tomu nástroje od firmy dSPACE. Aktivní síťový filtr (viz obr.) se stane v budoucnu součástí této elektroniky a za-brání, aby se do sítě letadla dostalo rušení, které vzniká při usměrňování třífázového napětí palub-ní sítě proměnné frekvence 360 až 800 Hz. Důle-žitým záměrem použití aktivního filtru je přitom snížení hmotnosti a objemu výkonové elektroni-ky, a tím snížení spotřeby kerosinu.Odrušení palubních sítí letadelKvalitní napájení na palubě letadlaSnad každý zná šumy, které způsobu-je mobilní telefon v blízkosti reprodukto-rů např. při přijímání zprávy SMS. Kromě tohoto akustického rušení existují také ne-slyšitelné ruchy, které jsou způsobovány např. nabíjecími přístroji mobilních telefo-nů. Tyto přístroje odebírají ze sítě nesinuso-vý elektrický proud a zkreslují síťové napě-tí (obr. 1). Tím se k základní frekvenci vy-tvářejí harmonické složky, které negativně působí na celou rozvodnou síť. Způsobují zvýšení ztrát v transformátorech, generá-torech a vedení, ruší citlivé přístroje, a mo-hou dokonce vést k provoznímu přetížení sítě. To, co se v domácnosti jeví většinou jako neškodné rušení, může vést u letadel k selhání funkce s dalekosáhlými následky. Tyto nežádoucí efekty lze odstranit použi-tím aktivního síťového filtru, který zajišťu-je, aby se takováto zkreslení vůbec nedosta-la do palubní sítě.Odrušení aktivním filtremElektrická energie je v letadle vyráběna třífázovými generátory poháněnými turbína-mi. Každý elektrický spotřebič si musí nej-prve ze třífázové sítě proměnné frekvence 360 až 800 Hz vytvořit stejnosměrné napětí. Toto se dosud řešilo dvanáctipulzními usměr-ňovači (speciální usměrňovače s dvanácti-pulzním transformátorem) a aktivní kompen-zací účiníku (PFC – Power Factor Correction). Účinnější alternativou k PFC je aktivní síťový filtr, který podle provedení dokáže kompenzovat a vyregulovat jednotlivé har-monické, stejně jako jalový výkon, napěťové asymetrie, nebo dokonce přepětí.Aktivní filtr pro kvalitnější síťAktivní síťové filtry nebyly dosud v žád-ném letadle použity, neboť jejich regulace musí z důvodu vysokých frekvencí palub-ní sítě až 800 Hz (relevantní harmonické až 10 kHz) probíhat velmi rychle. Technic-ký pokrok ve vývoji nových rychle spínají-cích polovodičů však jejich použití umožňu-je. Zvláště lákavá je možnost odrušovat jed-ním aktivním filtrem více přístrojů současně. Tento způsob je mnohem hospodárnější než zabudování vlastního filtru do každého jed-notlivého přístroje. Kromě toho je aktivní sí-ťový filtr dimenzován jen pro kompenzované proudy, přičemž konstrukční velikost a hmot-nost vychází menší než u zařízení aktivní z časopisu dSpace Magazin 3/2010upravil Ing. Josef Košťál, redakce ElektroSnížením hmotnosti lze u letadel snížit spotřebu leteckého paliva – kerosinu, a tím také od-lehčit zatížení životního prostředí emisemi. Jednou z možností je použití lehkých elektric-kých komponent místo těžkých hydraulických a pneumatických systémů. Předpokladem pro toto řešení je kvalitní napájení elektrickou energií, které je zabezpečeno výkonným odrušením palubní sítě. Společnost Liebherr-Elektronik GmbH vyvinula pomocí nástrojů dSPACE prototyp aktivního síťového filtru, který splňuje dané požadavky.Aktivní síťové filtry budou v budoucnu použity mj. v elektrickém hydrostatic-kém aktuátoru Airbusu A380