32 ELEKTRO 6/2012 téma Elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence ABB Baldor rozšiřuje svůj sortiment o pohony pro ventilátory v chladicích věžích Chladicí věže jsou potřebné v průmyslu, ale i jinde, jako např. na letištích, v logistic-kých parcích či administrativních budovách, tedy všude, kde se používají klimatizační jednotky pro odvod tepla s vracením chladi-cí vody zpět do chladicí jednotky. Tyto věže jsou vybaveny rozměrnými ventilátory s vel-kým momentem setrvačnosti podporujícími proudění vzduchu mezi svazky tenkostěnného chladicího potrubí, aby bylo dosaženo poža-dované teploty chlazené kapaliny. Obvykle se k jejich pohonu používá patkový asynchronní motor umístěný mimo prostor chladicí věže. Nejčastějším propojením motoru s ventiláto-rem je přes převodovku s vyvedením hřídele do pravého úhlu (obr. 1).Hlavní inženýr současného seskupení ABB Baldor o této technologii říká: „Pro-blematikou chladicích věží se zabývám již dvacet let a vždy jsem chtěl zredukovat po-čet pohyblivých částí, včetně složitého převo-dového mechanismu.“ Nesouosost, nadměrné vibrace a hluk jsou častými problémy toho-to systému. Převodovky s vysokými otáčka-mi generují velké množství tepla, což zkra-cuje životnost těsnění a ložisek. Je zde mno-ho prvků, které se mohou porouchat. Údržba s pravidelnými výměnami oleje v převodov-ce a kontrola pohyblivých prvků jsou v ta-kovém prostředí velmi náročné a jejich za-nedbání může mít katastrofální důsledky při celkovém selhání zařízení. Nezanedbatelným faktorem je také možnost úniku oleje z převo-dovky s následným znečištěním chladicí ka-paliny určené ke skrápění chladicího potrubí.Tato konstrukce systému chlazení v chla-dicích věžích vznikla v úzké spolupráci in-ženýrů z oborů pohonů a ventilátorů. Základem byla myšlenka propojení motoru s ventilátorem bez použití převodovky, která dosud byla zdrojem po-psaných problémů. Zku-šební testy v laborator-ních podmínkách i použi-tí v praxi prokázaly skvělé vlastnosti zařízení, splňu-jícího všechny požadav-ky na pohony chladicích ventilátorů.Výsledkem práce mno-ha odborníků z výzku-mu a vývoje je produkt Ing. Pavel Matyska, produktový manažer ABB s. r. o.Společnost ABB, vedoucí světová firma v oboru dodávek technologických zařízení pro energetiku a automatizaci, vznikla v roce 1988 spojením švédské firmy ASEA a švý-carské Brown Boweri. V současné době v ABB pracuje přibližně 117 000 zaměstnanců ve sto zemích světa. Významnou událostí poslední doby byla akvizice americké společ-nosti Baldor, která zaujímá významné postavení na americkém trhu v prodeji elektric-kých motorů a mechanických částí pro přenos výkonu. Jedním z mnoha technologických řešení firmy Baldor je pohon ventilátorů chladicích věží. Obr. 3. Cooling Tower Direct Drive Motor je optimálně navržen pro využití v chladicích věžích; je schopen dodávat velký točivý moment, je odolný a rozměrově přizpůsobený pro náhradu za dosavad-ní převodovku Obr. 2. Připojení ventilátoru přímo na hřídel motoru: Cooling Tower Direct Drive Motor Obr. 1. Tradiční propojení motoru s ventilá-torem přes převodovku s vyvedením hřídele do pravého úhlu