20 ELEKTRO 6/2012 ze zahraničního tisku Plynové turbíny šetří pohonné hmoty Plynová turbína šetří palivo Když firma General Electric uvedla na trh koncem devadesátých let minulého sto-letí plynovou turbínu LM2500+ s výkonem 35 000 koní (asi 26 100 kW), bylo pro ame-rické námořní síly jen logickým rozhodnu-tím začít vybavovat své budoucí lodě tímto hnacím strojem, neboť plynové turbíny mají oproti dříve používaným parním turbínám ně-které zásadní výhody: Jsou při stejném vý-konu nejen kompaktnější, lehčí a na údrž-bu méně náročné, ale také rychleji pohotové z časopisu dSpace Magazin 1/2011 upravil Ing. Josef Košťál, redakce Elektro Obr. 1. Letadlové lodě jako Makin Island, které nemají na rozdíl od klasických letadlových lodí žádný startovací katapult, se používají jako zá-kladna pro vrtulníky, letadla s kolmým startem a výsadkové čluny Obr. 2. Letadlová loď Makin Island je vybavena dvěma plynovými turbínami General Electric LM2500+ s výkonem 70 000 koní (asi 52 200 kW)přívod vzduchu výstup vzduchu k lodnímu šroubu k provozu a s menším počtem obsluhující-ho personálu.Nejnovější letadlová loď Makin Island (na-zvaná podle jednoho atolu v Pacifiku), která byla spuštěna na vodu v roce 2009, je pohá-něna dvěma plynovými turbínami LM2500+. Při rychlostech pod 12 uzlů (asi 22,2 km · h–1) přebírají pohon dva elektromotory o výko-nu 5 000 koní (asi 3 729 kW), čímž se ušetří 25 % provozní doby plynových turbín, a tím přibližně 1,5 mil. litrů pohonných hmot za rok. Protože je Makin Island první lodí americ-kých námořních sil, která je osazena turbínou LM2500+, musel se příslušný řídicí software zcela nově upravit a otestovat. Pro tyto práce, při kterých bylo třeba simulovat celý signali-zační provoz mezi řídicím přístrojem a plyno-vou turbínou na palubě lodi, byl třeba výkon-ný, simulační a zvlášť flexibilní testovací sys-tém pracující v reálném čase.Simulace signalizačního provozu Inženýři společnosti Northrop Grumman byli postaveni před paradoxní úkol, a to otes-tovat funkce nouzového vypínání a alarmu bez předchozího naběhnutí turbíny, což bylo sou-částí zadání smlouvy s vojenskými námořními silami Spojených států. Řídicí přístroj se pod-statně lišil od přístrojů z jiných lodí, u kterých se musela nejprve nechat turbína řádně naběh-nout, než bylo vůbec možné provést funkci nouzového vypnutí. V tomto případě nezbý-vala jiná možnost, než pomocí simulace tur-bínových signálů předstírat řídicímu přístroji, že je turbína v provozu. Prubířským kamenem pro testovací systém byla simulace najíždění turbíny, neboť během této spouštěcí sekvence očekává řídicí přístroj od turbíny ve zcela určitých okamžicích množství signálů jako zpět-né hlášení s určitými hodnotami a změnami (mezi jiným např. teploty, tlaku a rychlosti). Pokud tyto signály zpětného hlášení neodpo-vídají očekávaným směrným hodnotám, řídicí přístroj okamžitě přeruší spouštěcí sekvenci.USS Makin Island je první letadlová loď vojenských námořních sil Spojených států, která vy-užívá jako pohon kombinaci plynových turbín a elektromotorů. V porovnání s dosud používanými pohony založenými na parních turbínách u lodí této třídy umožňuje toto nové ře-šení pohonu podstatně snížit spotřebu paliva a náklady na údržbu, a to při stejném výkonu.