18 ELEKTRO 6/2012 ze zahraničního tisku Úspěch díky simulaci Yamaha a MotoGP Yamaha zahájila svou účast v motocyklovém sportu již v roce 1955, tj. v roce založení firmy. Prv-ního silničního závodu vel-ké ceny se Yamaha účastni-la v roce 1961 a v minulém roce (2011) oslavila své ju-bileum – 50 let v této sou-těži. Yamaha zaznamenala v uplynulých padesáti le-tech mezinárodních soutě-ží slavná vítězství, musela však také spolknout mno-hé hořké porážky. Co však přetrvalo po všechny tyto roky, je nezlomná vůle sou-těžit a touha vítězit. Trvalá snaha o nejlepší sportovní úspěchy pomohla na svět také četným převratným technologiím. K tomuto účelu bylo třeba aplikovat vždy nejnovější techniku a reagovat co nejrychleji na změny v pravidlech me-zinárodních silničních zá-vodů, udržovat si stále vel-kou konkurenceschopnost a prezentovat četné inovač-ní trendy vývoje.Vývoj závodních strojů MotoGP Při vývoji závodních motocyklů Yamaha je kla-den velký důraz na symbiosu mezi pilotem a strojem. Na tyto dva prvky je třeba se dí-vat jako na jeden kompaktní celek, ve kterém stroj reaguje na jezdce a jezdec má radostný pocit z jízdy. Aby bylo možné tento citlivý vztah člověk–stroj modelovat, byly syste-matizovány dvě inženýrské ideje: GENESIS v mechanické oblasti a G.E.N.I.C.H. pro elektronické řídicí přístroje. YZR-M1 jako motocykl pro silniční závody MotoGP je pro-jektován tak, aby dokázal realizovat obojí na nejvyšší technické úrovni a společně s pilo-tem dosahoval nejlepších výkonů. Aby bylo možné dále zvyšovat rychlost, dochází čas-to ke změnám jednotlivých komponent pod-vozku, motoru a řídicího systému. Silniční zá-vody MotoGP se jezdí na krátkou vzdálenost a trvají asi jednu hodinu. Závodní stroje jsou podle toho projektovány a využívají naplno svých kapacit v krátkém časovém intervalu. Dlouhotrvající výkony orientované na jízdní výdrž zde nebyly nikdy třeba.Yamaha získala v MotoGP již potřetí titul Triple Crown Po změně pravidel mezinárodní silniční soutěže MotoGP představila Yamaha v roce 2002 svůj čtyřtaktní čtyřválec YZR-M1. V témže roce se s tímto strojem podaři-lo Italovi Maxovi Biaggimu zajet dvě prů-běžná vítězství – to ale inženýrům z týmu Yamaha nestačilo.Ve třetím roce platnosti nových pravi-del (2004) šel za stáj Yamaha na start dal-ší Ital – Valentino Rossi. V té době byl již stroj YZR-M1 vybaven klikovou hřídelí Crossplane s nerovnoměrným intervalem zážehu, což zajišťuje vynikající linearitu plynu a dodává pocit, že jezdcova ruka je přímo spojena se zadním kolem. Rossi, kte-rému Italové přezdívají pro jeho dokonalou jízdu „doktor“, vyhrál ve svém prvním roce ve stáji Yamaha titul mistra světa v králov-ské třídě MotoGP s devíti vítězstvími v jed-notlivých závodech seriálu v řadě. Další tři mistrovské titulu získal pro tým Yamaha v roce 2005, 2008 a 2009.Jako další eso v rukávu byl pro stáj Yamaha Španěl Jorge Lorenzo, který vstou-pil do týmu Yamaha v roce 2008. Lorenzo zahájil svou kariéru v MotoGP v tomto roce jedním vítězstvím a v roce 2009 se stal vice-mistrem. Jeho nejúspěšnější sezonou v krá-lovské třídě byl však rok 2010, kdy se mu podařilo po zahajovacím závodu stát dva-náctkrát za sebou na stupních vítězů, což mu přineslo jeho první titul mistra světa. V tomto roce získala také Yamaha již po-třetí za sebou titul Triple Crown a po vítěz-ství v soutěži jezdců mistrovství světa sil-ničních motocyklů si odnesla také ocenění v soutěži týmů a výrobců.Požadavky předpisůV posledních letech byl omezen počet zá-vodních strojů z důvodu snížení provozních nákladů. Díky tomu začaly hrát velkou roli životnost a spolehlivost. Když z ekologicko- -technických důvodů bylo omezeno množství paliva na motocykl a závod, musely být také sníženy ztráty třením. Na to reagovali me-chanici všech týmů neustálým přenastavová-ním mechanických stavěcích šroubů a testo-váním nejrůznějších regulačních metod. Aby bylo zajištěno, že stroj pojede skutečně tak, jak si to mechanici představovali, musel být jeho provoz náročně verifikován. Díky možnosti testovat ve fázi přípravy na obrazovce virtuální vozidlo libovolně dlouho se vývojové procesy výrazně zkrátily. Navíc empirické hodnoty dokladuji, že systémy, kte-ré byly vyrobeny po rozsáhlých testovacích cyklech, jsou méně náročné na údržbu než jiné. Také tam, kde dříve byly testy časově velmi náročné, lze nyní ušetřit (dlouhodobě) značné množství času.Simulační technika pomáhá závodní-mu týmu stáje Yamaha maximálně využí-vat omezené zdroje. Používají se přitom zkušební stolice na vytrvalostní testy nebo z časopisu dSpace Magazin 2/2011 upravil Ing. Josef Košťál, redakce Elektro Triple Crown je titul za vítězství ve třech kategoriích a představuje velké vyznamenání me-zinárodních silničních motocyklových závodů královské třídy MotoGP. Od roku 2008 je Yamaha držitelem ocenění v kategorii jezdec, tým a výrobce. Aby si Yamaha udržela svou vedoucí pozici, sází na simulační techniku a nástroje společnosti dSPACE.