22ELEKTRO 4/2012elektrotechnická praxeElektrická zařízení z hlediska požární bezpečnostiÚvodOchrana před požáry a požární bezpeč-nost jako celek mají svůj nepopiratelný vý-znam, proto jsou pravidla v tomto oboru za-kotvena v mnoha předpisech různé povahy a právní síly. Bezpečnostní předpisy a nor-my jsou jedním ze základů úspěchu výrob-ce i podnikatele. Tvrzení může vyvolat ne-libost, ale lze učinit srovnání počtů úrazů, hmotných škod, uhynulých hospodářských zvířat a dalších událostí v návaznosti na plnění příslušných předpisových ustanovení a navazujících pravidel vycházejících z tech-nických norem. Dny v pracovní neschopnos-ti, někdy ztížené společenské uplatnění po úrazu, finanční ztráty, náhrady škod a dal-ší nepříjemnosti po požáru nebo havárii, to určitě nepatří mezi podnikatelské úspěchy. Mnohé lze řešit prevencí, nepřeceňováním vlastních schopností, ale také dodržováním i nezávazných technických norem a poznat-ky z výsledků rozborů po nežádoucích udá-lostech. Mimo jiné, jedna z citací trestního zákoníku považuje za nedbalost spoléhání bez přiměřených důvodů na to, že škodlivý následek nenastane, ačkoliv bychom vzhle-dem ke svému postavení, kvalifikaci nebo na základě pověření měli vědět o existujícím ri-ziku. Vzhledem k hlavnímu zaměření na pro-blematiku požárů je vhodné uvést krátkou informaci ze statistických údajů zpracova-ných Generálním ředitelstvím Hasičského a záchranného sboru MV ČR.V období prvního pololetí 2011 vznik-lo v ČR 12 259 požárů s účastí i bez účas-ti jednotek PO (oproti období 2010 +2 996), tj. o 32,3 % více než ve stejném období roku 2010. Přímé škody dosáhly částky 1 249,6 milionu korun (+35,4). Při požárech bylo 64 osob usmrceno (+6) a dalších 598 osob zraně-no (+88). Jednotky PO uchránily před zniče-ním hodnoty za 3 663 milionů korun (–1 143). K uvedeným údajům (tab. 1) je třeba připo-menout, že hmotné škody jsou vyčísleny ve výši skutečné hodnoty v době požáru. Z toho vyplývá, že na obnovu, opravu nebo rekon-strukci je obvykle nutné vynaložit podstatně větší prostředky. Za mnoho souvisejících vý-dajů jeden z nejčastějších, kterým je odstra-nění následků požárů, aby bylo vůbec mož-né začít s obnovou na požářišti. Jestliže dojde ke zranění nebo usmrcení osob, jsou vyčíslení škod a náprava dopadu těchto smutných udá-lostí věcmi problematickými a ve skutečnos-ti finančně jen pomyslně vyhodnotitelnými. Obdobně je tomu v případech škod na život-ním a pracovním prostředí či při ekologic-kých škodách (tab. 2).Oproti roku 2010 vzrostl v roce 2011 po-čet požárů způsobených blesky. Požáry způ-sobené technickými závadami, kam jsou řa-zeny požáry iniciované elektrickou energií, zůstaly v podstatě na stejné úrovni.Legislativa k požární ochraněPožární ochrana je oborem, který se do-týká širokého spektra lidské činnosti, proto i předpisová základna je velmi rozsáhlá. Do-týká se každého z nás, každé fyzické i práv-nické osoby, ale i orgánů státní správy a sa-mosprávy. Ze základních okruhů problema-tiky požární prevence a požární bezpečnosti je možné jmenovat:1. Zákon o požární ochraně a jeho prováděcí předpisy.2. Oblast stavebního práva.3. Oblast nebezpečných chemických látek a přípravků.4. Požadavek bezpečného výrobku.5. Oblast pracovního práva.6. Oblast procesních zákonů pro výkon stát-ní správy.7. Systém vzdělávání a odborné způsobilosti.8. Přehled platných zkušebních předpisů a norem.Základní zákon týkající se požární proble-matiky je zákon č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů. Účelem tohoto zákona je vytvořit podmínky pro účin-nou ochranu života a zdraví občanů a majet-ku před požáry a pro poskytování pomoci při živelních pohromách a jiných mimořádných událostech. Zákon stanovuje povinnosti minis-terstev a jiných správních úřadů, právnických a fyzických osob, působnost orgánů státní správy a samosprávy na úseku požární ochrany a povinnosti jednotek požární ochrany.Základní povinnost je stanovena již v úvodním ustanovení, které obecně ukládá každému počínat si tak, aby nezavdal příčinu ke vzniku požáru, neohrozil život a zdraví osob, zvířata a majetek (§ 1 odst. 2 zákona).Obsahem zákona je také odborná způsobi-lost fyzických osob k plnění některých povin-ností na úseku požární ochrany. Dále zákon upravuje postihy právnických osob, podnikají-cích fyzických osob a fyzických osob za nepl-nění stanovených povinností. Zvláštní část zá-kona je věnována jednotkám požární ochrany.Na základě zmocnění ze zákona o požár-ní ochraně byly vydány prováděcí předpisy vztahující se k požární prevenci, ze kterých je možné jmenovat:– vyhláška č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb (ve znění vyhlášky č. 268/2011 Sb.),– vyhláška č. 246/2001 Sb., o stanovení pod-mínek požární bezpečnosti a výkonu stát-ního požárního dozoru (vyhláška o požár-ní prevenci),– vyhláška č. 202/1999 Sb., kterou se stano-vují technické podmínky požárních dveří, kouřotěsných dveří a kouřotěsných požár-ních dveří,– vyhláška č. 87/2002 Sb., kterou se stanovu-jí podmínky požární bezpečnosti při svařo-vání a nahřívání živic v tavných nádobách,– nařízení vlády č. 172/2001 Sb., k provede-ní zákona o požární ochraně, ve znění poz-dějších předpisů,– nařízení vlády č. 91/2010 Sb., o podmín-kách požární bezpečnosti při provozu ko-mínů, kouřovodů a spotřebičů paliv.Tab. 1. Požáry: základní ukazatele v období 1. pololetí 2010/2011RokPočet požárůŠkoda (v mil. Kč)Usmrcených osobZraněných osob20109 263923,058510201112 2591 249,664598Vzájemné vazby mezi požární a elektrickou bezpečností elektrických zařízeníJUDr. Zbyněk UrbanTab. 2. Počet požárů podle nejčastějších příčin v 1. pololetí 2011Příčina/rok20102011Nárůst 2010/11 (%)úmyslné zapálení743927125hra dětí s ohněm121131108nedbalost dospělých1 3631 462107závady komínů172186108závady topidel1007171technické závady (mimo komíny a topidla)1 3511 379102samovznícení3446135výbuchy810125blesky1534227dopravní nehody5462115dále nedošetřované požáry4 8717 328150ostatní příčiny191579neobjasněno, v šetření412608148Celkem9 26312 259132