ELEKTRO 3/201255inovace, technologie, projektyPrvní letadlo na světě s hybridním elektrickým pohonemSiemens postavil se svými partnery z le-teckého průmyslu první letadlo na světě se sériovým hybridním elektrickým pohonem. Dvoumístný motorový kluzák DA36 E-Star si odbyl svoji letovou premiéru 8. června 2011 na letišti ve Wiener Neustadt a široké veřej-nosti ho představily spolupracující firmy Sie-mens, Diamond Aircraft a EADS na pařížské výstavě letecké techniky Le Bour-get 2011 při každodenních předvá-děcích letech. Letadlo je zkušeb-ní model k ověření koncepce hyb-ridního elektrického pohonu. Tato technika má být později použita i u větších dopravních a náklad-ních letadel. Tím by se měla v bu-doucnu v porovnání se současný-mi nejúčinnějšími technikami sní-žit spotřeba paliva a pochopitelně i emise nejméně o 25 %. Je to dů-ležité, protože přibližně 2,2 % ce-losvětových emisí CO2 připadá na leteckou dopravu. Proto musí být budoucí letadla především účin-nější, aby byla letecká doprava vý-hledově udržitelná. Jednou z mož-ností jak toho dosáhnou je právě elektrifika-ce hnacího ústrojí.Elektrický motorový kluzák odvozený ze sériově vyráběného modelu HK36 Super Dimona firmy Diamond Aircraft je prv-ní svého druhu na světě. Letadlo s rozpě-tím křídel 16,3 metru a celkovou délkou 7,28 metru (obr.) je poprvé vybaveno sériovým hybridním elektropohonem, podobným tomu, jaký se používá u silničních motoro-vých vozidel. Hlavní součástí elektropohonu je elektromotor o výkonu 70 kW z produkce firmy Siemens, který pohání vrtuli letadla. Proud mu dodává malý Wankelův spalovací motor s generátorem od společnosti Austro Engine, který se zde používá výhradně jako zdroj energie. Díky tomu, že spalovací mo-tor pracuje trvale v režimu s konstantně níz-kým výkonem asi 30 kW, má velmi malou spotřebu paliva. Zvýšený výkon potřebný ke vzletu a stoupání letadla zajišťuje ener-gie uložená v bateriovém systému od další-ho partnera projektu, firmy EADS. Při letu cestovní rychlostí se baterie dobíjejí, aby byly stále v pohotovosti. Důležitou součás-tí elektropohonu je střídač firmy Siemens, který upravuje energií dodávanou z baterií a z generátoru pro napájení elektromoto-ru. Díky tomu může hybridní kluzák velmi tiše startovat a je schopen překonávat i vel-ké vzdálenosti. Při zkušebních letech strávil kluzák ve vzduchu až dvě hodiny bez sebe-menších komplikací.V dalším vývojovém kroku bude celé hna-cí ústrojí ještě dále optimalizováno. V součas-nosti pracují odborníci společnosti Siemens na vývoji nového elektromotoru, který má být pětkrát lehčí než současné běžné moto-ry. Do dvou let má být další typ letadla vyba-ven ultralehkým elektrickým pohonem. Divi-ze Siemens Drive Technologies není v tomto oboru žádným nováčkem a úspěšně používá své integrované elektrické pohony v jiných odvětvích, např. v lodních pohonech, k poho-nu lokomotiv apod. Takto získané zkušenosti chce nyní využít i v letecké dopravě. V kom-binaci s vhodným sortimentem výrobků lze komponenty sériového hybridního elektro-pohonu navzájem přizpůsobovat a dimenzo-vat (škálovat) pro nejrůznější použití, což je v leteckém průmyslu zvláště výhodné. Na-víc velkou výhodou elektromotorů je, ved-le nulových emisí, tichý, bezpečný a spoleh-livý chod při všech meteorologických pod-mínkách a minimální nároky na údržbu po celou dobu životnosti. To přináší provozova-telům obrovskou úsporu provozních nákladů.První úspěšný let motorového kluzáku DA 36 E-Star je sice malý, ale historicky vý-znamný krok k tomu, aby se letecká doprava stala „zelenější“ a udržitelnější. Pro výrobce elektromotorů a celý elektrotechnický průmy-sl jsou to ovšem skvělé vyhlídky.[Tisková zpráva Siemens AG z 23. června 2011: Weltweit erstes Hybrid-Flugzeug mit Elektro-motor.]Ing. Karel KabešDvoumístný motorový kluzák DA36 E-Star s hybridní elektrickým pohonem (foto: Siemens AG)Sportcentrum hotelu Step, PRAHAZveme Vás na XVIII. rocník mezinárodní odborné výstavytechniky a technologií pro dálkové zásobování teplem a chladem, elektroenergetiky, obnovitelných zdroju a nejlepších dostupných technik v energeticeSoucástí akce je také seminár: ZMENY V PREDPISECH PRO ENERGETIKU, STANDARDIZACE A ROZPOCTOVÁNÍ V CEZ DISTRIBUCI, a.s.INZERAT 180x61 ELEKTRO.indd 11.3.12 9:48