60ELEKTRO 2/2012repetitoriumElektrická výzbroj motorových vozidel (11. část)Při konvenční realizaci těchto prvků vyba-vení motorového vozidla představuje potřebná kabelová montáž rozsáhlou, velmi propletenou síť o celkové délce až jednoho kilometru. Sběr-nicová multikomplexní koncepce zde otevírá zcela nové perspektivy. S její pomocí se šetří kabelový materiál a stačí pouze málo kabelo-vých montážních variant. Standardizovaný mul-tiplexní kabel je tvořen pouze z vedení pro elek-trickou energii a vedení pro data. Počet pohyb-livých dílů a vidlicových spojů je menší, čímž se zvýší spolehlivost celého systému. Reduk-ce materiálu umožňuje ohebné uložení kabelů především v oblasti dveří a přístrojové desky. Jednotlivé malé řídicí přístroje (např. výstraž-né přerušované světlo, interval stírání a kontrol-ní svítilny) mohou být multiplexním systémem zcela uspořeny. Ohebné zapojení a zjednoduše-ní obslužných prvků otevírá nové možnosti pro optimální ergonomické uspořádání přístrojové desky. Standardizované komponenty s multi-plexními modulovými součástkami zjednodu-šují montáž a diagnostické možnosti.Stále se zvětšující složitost elektrotechni-ky motorového vozidla s sebou přináší pocho-pitelně i větší složitost rozvodu. Např. v roce 1949 měl automobil obvykle 16 funkcí, ke spojení jednotlivých částí elektrické sousta-vy bylo třeba asi 35 m vodičů se třemi růz-nými průřezy a pěti různými barvami. Neby-ly třeba žádné spojovací prvky (konektory). V současné době má automobil vyšší třídy asi 100 funkcí a ke spojení jednotlivých částí je třeba asi 865 m vodičů s 12 různými průřezy a 49 rozlišovacími barvami. Na propojování se používají konektory, jejichž počet se blíží téměř číslu 1 000. Aby se celá soustava zjednodušila, zača-li někteří výrobci motorových vozidel kon-cem sedmdesátých let využívat zkušeností z oblasti číslicové techniky. Nejprve se začal po-užívat sběrnicový systém, jako např. BMW I-Bus, Volkswagen CANbus aj. V roce 1985 vyvi-nula firma Ford systém Eltec, který používá multiplexní tech-niku. Spojení mezi jednotlivý-mi částmi systému je realizová-no pouze dvěma vodiči – jeden vodič je napájecí, druhý pře-náší kódované signály. Princip spočívá v tom, že každý spo-třebič (světlomet, stěrač apod.) je ovládán přes vlastní spínač, který je aktivován určitým kó-dem. Řídicí systém ovládá po-mocí kódovaných signálů jed-notlivé spínače, které dekódují ovládací signály a reagují pou-ze na svůj vlastní kód. Spínač spotřebiče po aktivaci nejpr-ve prověří spotřebič na zkrat, pak ho zapne a vykonání této činnosti nebo chybové hlášení zpětně oznámí řídicí jednotce.K úplnému vyčerpá-ní celkových možností vozidlové elek-troniky jsou nutná určitá propojení (interface), která umožňují bezpečnou výměnu většího množství dat v kratší době a bez zatížení řídicího počítače. Komunikační systém k výměně dat, který uspořádává jednotlivé řídicí pří-stroje do celkové koncepce, je v elek-tronice označován anglickým pojmem BUS, což česky znamená sběrnici.Důležitými kritérii jsou zde rych-lost a množství přenášených dat. In-tegrační princip s jednou nebo více sběrnicemi dat poskytuje mnoho pod-statných výhod. Zabudované propo-jovací mezičlánky umožňují při mon-táži vozidla a při pozdějších diagnó-zách úplný pohled do funkčního průběhu řídicích jednotek, jakož i přístup k externě potřebným informacím. Předání základních funkcí do sběrnice dat tak odlehčuje jednot-livým řídicím přístrojům.Na obr. 14 je přehled působení centrální elektronické řídicí jednotky (ECU – Electronic Control Unit) osobního vozu Škoda Fabia.Ochrana kontaktního místa proti vnikající vlhkosti podél kabelu se provádí těsnicí des-kou, kterou jsou vedeny kontakty se zalemo-vaným vodičem. Používá se deska ze siliko-nového gelu, která nahrazuje obvyklé těsnění jednotlivých vodičů, současně ale poskytuje podstatně menší konstrukční tvary a variace v obsazení (rozdílný využívaný počet pólů). Těsnicí deska přiléhá vnitřně na izolaci vo-diče, a tím spolehlivě utěsňuje.Konektor pro připojení snímačů a ovlada-čů k řídicí jednotce znázorňuje obr. 15. Spe-ciální tvar kontaktu (meandr) zajišťuje, že vlivem kmitání motoru nevznikne v kontak-tu relativní pohyb, který by vedl ke korozi. K typickým použitím tohoto konektoru patří u dieselových motorů snímače tlaku v zásob-níku paliva a snímače vstřikovačů, u zážeho-vých motorů např. snímač klepání a snímače vstřikovacích ventilů.(pokračování)Multiplexní rozvodyprof. Ing. František Vlk, DrSc.123456Obr. 15. Vícepólový konektor s mikrokontakty (Bosch)1 – přítlačná deska, 2 – těsnící deska, 3 – ra-diální těsnění, 4 – posuvný kolík (sekundární, zajištění), 5 – nosič kontaktu, 6 – kontakt1 2 354Obr. 16. Konektor pro snímače a ovladače v motorovém prostoru (Bosch)1 – fixační část, 2 – vodič (pramen kabelu), 3 – zale-mování vodiče (praporek), 4 – zalemování, izolace (praporek), 5 – meandrObr. 14. Působení centrální elektronické řídicí jednotky (ECU) Škoda Fabia1 – směrová světla, výstražná světla, varovná světla ochrany proti krádeži, spouštění varovných světel po nárazu, 2 – intervalový spínač stíračů se snímačem samočinného spouštění (dešťový senzor), 3 – ostřikovače čelního skla, 4 – ostřikování světlometů, 5 – vyhřívání zadního okna, 6 – houkačka, 7 – zdroj elektrické energie, alternátor, 8 – ECU vnitřního osvětlení, 9 – blokování dálkového otevírání pátých dveří, 10 – regulace intenzity osvětlení přístrojů, 11 – diagnostická zásuvka, 12 – tempomat, 13 – elek-trické ovládání oken a posuvné střechy, 14 – zapínání zpětných světlometů, 15 – kontrolka zavření dveří, 16 – samočinná funkce zadního stírače, 17 – kontrola funkce spínací skříňky414162173111315816951471012