62ELEKTRO 1/2012repetitoriumElektrická výzbroj motorových vozidel (10. část)Elektronická karta pro vůz Renault La-guna nahrazuje klasický klíč zapalování a dveří vozidla. Má formát kreditní karty a je vybavena dvěma tlačítky pro odemknu-tí a uzamknutí dveří vozidla. Po dálkovém otevření dveří vozidla nedojde k automatic-kému odblokování zapalování motoru. To je umožněno až po zasunutí karty do čtecí-ho zařízení, které v případě úspěšné auten-tifikace karty odblokuje napájení a sloupek řízení (nahrazuje tak operace s klíčem ve spínací skříňce až do polohy I). Jednotlivé polohy jsou při zasouvání karty do čtečky mechanicky odděleny ozuby. K samostat-nému spouštění motoru dojde po stisku tla-čítka start/stop na palubní desce a splnění podmínek pro spouštění (např. předžhavení, které probíhá rovněž automaticky). Splnění těchto podmínek je řidiči signalizováno bí-lým rozsvícením tlačítka start/stop. Vlastní dobu spouštění ovládá řídicí jednotka, takže se tlačítko nemusí držet stisknuté, stačí jen impulz. Vypnutí motoru se vykonává del-ším stiskem tlačítka start/stop a vytažením karty se spustí imobilizér a zamkne se slou-pek řízení. K odemknutí dveří dojde v oka-mžiku, kdy řidič vloží ruku do rukojeti kli-ky dveří nebo stisku tlačítka zavazadelníku. Uchopením kliky dveří se totiž přeruší pa-prsek vysílaný fotodiodou z rukojeti na při-jímač ve vybrání dveří. Naproti tomu uza-mknutí vozu je realizováno při vzdálení se řidiče od vozidla na asi deset kroků. Nepo-užívá-li řidič vozidlo po dobu nejméně tří dnů, přejde systém do režimu spánku, aby nedošlo k vybití baterie. Karta je doplněna náhradním klíčem, který umožňuje uzamy-kání a odemykání dveří.V systémech, které jsou ve fázi vývoje, se využívá otisku prstů jako identifikačního prvku v automobilu. Tento identifikační znak (může jít např. i o otisk dlaně) je v podstatě nezneužitelný, protože žádní dva lidé na svě-tě, ani jednovaječná dvojčata, nemají stejné otisky. Ve vyvíjených systémech je pro se-jmutí otisku obvykle využíváno pole snímačů. Např. u systému, který vyvíjí firma Siemens, jde o kontaktní plochu, která má 65 000 sen-zorových elektrod. Takto lze zjistit požado-vané údaje s přesností 0,001 mm. Po sejmu-tí je vytvořen digitalizovaný obraz, počítač prozkoumá charakteristické znaky a srovná je s uloženými referenčními daty. Když si oba vytvořené soubory odpovídají, je vykonána příslušná aktivace (např. lze spustit motor). Tento způsob je však možné použít i u jiných systémů, např. při individuálním nastavení se-dadel, zpětných zrcátek, klimatizace, progra-mu řazení apod. Aby bylo vozidlo ovladatelné i v případě, že řidič má např. poraněný prst, umožňuje systém sejmutí a uložení otisků tří různých prstů.Na motorovém vozidle je další řada spína-čů, které se používají k přepínání světel, uka-zatelů směru, ke spínání vnitřního osvětlení, brzdových světel, zadních světlometů, k ovlá-dání oken, klimatizace apod. Vnitřní uspořá-dání spínačů závisí na jejich konstrukci, může být poměrně různorodé. Spínače mohou být otočné nebo pákové, ovládané ručně nebo v závislosti na činnosti určitého zařízení.Osobní automobily se vybavují X-kontak-tem neboli odlehčovacím relé. To je umístě-no v reléovém panelu. Relé s funkcí X zajiš-ťuje automaticky odpojení všech spotřebičů kromě obrysových světel během spouštění motoru. To proto, aby se při velkém odbě-ru proudu spouštěčem motoru odlehčila zá-těž akumulátoru.Dalším zvýšením pohodlí pro uživatele je automatické zapojení, které ovládá osvětlení kabiny. Při ponechání otevřených dveří vy-pne osvětlení interiéru po 30 min. Je-li osvět-lení zapnuto při zavřených dveřích, a není vypnuto do 60 min, vypíná je po této době také automatika. Díky tomu se nevybíjí aku-mulátor při opomenutí vypnutí světla v ka-bině řidičem.Jištění elektrických obvodůJištěné obvody musí být řešeny tak, aby při zkratu na kterémkoliv konci vedení se pře-tavila pojistka, aniž by se přitom vodiče ne-přípustně zahřály. Tento požadavek musí být splněn i v případě, že je několik obvodů jiš-těno společnou pojistkou.U obvodů, které není možné jistit (např. přívod ke spouštěči), musí být zvlášť prove-dena izolace tohoto obvodu a v místech, kde je nebezpečí jejího poškození a zkratu (pro-pálení, prodření apod.), musí být opatřena přídavnou izolací.Za nevhodné a nebezpečné se považuje jištění vedení od akumulátoru ke generáto-ru, k regulátoru napětí a ke spínání výkono-vého obvodu spouštěče, obvodu zapalování a elektrického ovládání brzd. Zvláštní po-žadavky jsou kladeny na jištění povinného vnějšího osvětlení, kde nesmí dojít k tomu, aby při přetavení jedné pojistky nastal vý-padek celého systému osvětlení. Proto musí mít každý světlomet samostatnou pojistku jak pro tlumená, tak i pro dálková světla. Brzdo-vá a směrová světla a světla do mlhy nemají mít společnou pojistku.K jištění elektrických obvodů motorové-ho vozidla se používají tavné pojistky. Roz-sah jištění a počet pojistek je různý a závisí na tradici a zvyklostech výrobců. Tavné po-jistky poskytují ochranu při nadproudu, tzn., že k přerušení obvodu dojde v případě, že procházející proud překročí určitou hodno-tu (např. při 1,9násobku jmenovitého proudu se musí pojistka přerušit nejdéle za 1 h, při 2,75násobku za 10 s). Základ tavné pojistky tvoří keramické nebo plastové tělísko, uvnitř kterého je umís-těn tavný drátek nebo pásek. Konce drátku nebo pásku jsou spojeny s vodivými kontakty.Válcové pojistky jsou tvořeny keramic-kým tělískem, ve kterém je vložen tavný drátek. Konce drátku jsou spojeny s vodi-vými kontakty, které jsou na čelech tělís-ka. Pojistky se vkládají mezi pružné kon-takty a jsou většinou umístěny v pojistkové skříňce. V poslední době se vyrábějí i po-jistky plastové, které jsou barevně odlišeny. Válcové pojistky se dodávají pro jmenovité proudy 5, 8, 16, 25 a 40 A.Tělísko ploché pojistky je z plastu, uvnitř je uložen tavný drátek nebo pásek. Kontakty pojistky jsou nožové a jsou umístěny na dol-ní straně pojistky. Nožové kontakty pojistky se zasunují mezi pružné kontakty v pojistko-vé skříňce. Pojistková skříňka je stavebnico-vého typu. Skládá se ze základního modulu, který umožňuje umístění dvou pojistek, le-vého a pravého držáku a průhledného krytu. Použitím více základních modulů lze vytvořit sestavy pro požadovaný počet pojistek. Při-pojení k elektrickým obvodům je realizová-no vodiči z dolní strany skříňky. Pojistky jsou barevně rozlišeny.(pokračování)Elektronické ovládání a jištění prof. Ing. František Vlk, DrSc.