časopis z vydavatelství
FCC PUBLIC

Aktuální vydání

Číslo 12/2021 vyšlo
tiskem 1. 12. 2021. V elektronické verzi na webu ihned. 

Téma: Měření, zkoušení, péče o jakost

Trh, obchod, podnikání
Na co si dát pozor při změně dodavatele energie?

Světelný design v kostce – Část 48

11. 1. 2021 | Lukáš Patzenhauer | placeholder

Vivaldianno je česká 3D multimediální show, která slaví úspěchy u nás i v zahraničí. V příběhu génia barokní hudby Antonia Vivaldiho je propojena hudba, 3D video, tanec, světelná show a lasery. Autory projektu jsou Michal Dvořák (autor, producent, hudebník, člen skupiny Lucie) a Tomáš Belko (scenárista, hudebník, dramaturg). Lukáš Patzenhauer je autorem světelného designu pro tuto show a čtenáře provede jeho přípravou a realizací.

Světelný design pro show Vivaldianno

Vivaldianno je česká 3D multimediální show, která slaví úspěchy u nás i v zahraničí. V příběhu génia barokní hudby Antonia Vivaldiho je propojena hudba, 3D video, tanec, světelná show a lasery. Autory projektu jsou Michal Dvořák (autor, producent, hudebník, člen skupiny Lucie) a Tomáš Belko (scenárista, hudebník, dramaturg). Lukáš Patzenhauer je autorem světelného designu pro tuto show a čtenáře provede jeho přípravou a realizací.

Scéna/stagedesign

Projekt Vivaldianno je podle mého názoru propojení divadelního a koncertního svícení. Na pódiu je velký orchestr, čtyři sólisté a tanečníci, dominantou celé scény jsou velkoplošné přední a zadní projekce. Zadní projekci tvoří LED screen, tedy velká LED obrazovka. Pro přední projekci byl zvolen bobinet. Je to projekční průhledná textilie, opona, na kterou svítí projektor přes celý sál od zvukové a světelné režie. Právě průhlednost textilie umožňuje vytvořit 3D efekt. Nasvícený objekt je i přes bobinet vidět, a stává se tudíž součástí projekce, scény. Pohyb opony zajišťuje HiSpeed RollScreen (zařízení, které umožnuje pohyb bobibetu), její pohyb nahoru a dolů lze ovládat přímo z režie.

Bobinet nabízí spoustu možností pro hru světel. Je možné ho nasvítit, barvit světly, skvěle vypadá stínohra nebo záměrné světelné odrazy. Naproti tomu je ale použití této přední projekce velkou výzvou, jelikož každý neřízený světelný odraz, parazit, je na bobinetu vidět, což je chyba. Je proto třeba klást zvýšený důraz na fokus – nastavení světel.

Světelný design v kostce – Část 48 Světelný design pro show Vivaldianno
Obr. 1. Seznam světel: výběr typu inteligentních svítidel byl ovlivněn i skutečností, že představení je především zájezdové a čas na technickou přípravu a focus je třeba zkrátit (autor: Lukáš Patzenhauer)

Výběr světel/lighting set

Na základě mnoha schůzek celého realizačního týmu a studií scénáře jsem vytvořil světelný plán (lightplot) a seznam potřebných světel (lighting set) pro zmiňovanou show. Už od začátku bylo zřejmé, že představení bude cestovat, a to nejen v ČR. To mělo také vliv na tvorbu lightdesignu a na výběr vhodných typů světel. Věděl jsem, že na místě konání show (venue) nebude čas a prostor na dlouhé fokusování. Volba byla jasná – moving heads (pohyblivá světla). Výhodou moving heads je, že veškeré parametry světla se nastavují z osvětlovacího pultu, tzn. vzdáleně. Nejsou třeba riggery a další personál pro fokus světel, což šetří čas a peníze „na place“. Při cestování přijíždí lokální technika na venue noc před show, a když jde vše podle plánu a nejsou žádné technické problémy, je vše (zvuk, světla, video, stage) většinou připraveno nejdříve kolem oběda v den vystoupení. Jestliže všechno funguje, usedáme za naše pulty do režie a ladíme show na večer. Celý lightplot/lighting set jsem postavil z velké části na české značce ROBE, a to z několika důvodů. Na začátku tour po ČR jsme měli exkluzivní podporu přímo od výrobce a vím, že ROBE je často dostupné i mimo ČR. S Vivaldiannem jsme navštívili už patnáct zemí. V současné době je ale vlastně jedno, světla jaké značky se při tvorbě show použijí. Osvětlovací pulty a jejich softwary (programové vybavení) jsou natolik chytré, že umožňují funkci change nebo morphing fixture. V praxi to znamená, že ve vytvořené show se používají produkty třeba značky ROBE, ale ovládací pult následně nerozlišuje, zda jsou značky ROBE, MARTIN, HIGH END atd. Řídí se podle fixture ID (každé světlo ve scéně má své identifikační číslo). O Fixture ID si povíme třeba někdy příště… Na závěr tohoto odstavce zmíním můj oblíbený světelný pult/ /software: je to Chamsys. Přípravu dělám na PC wingu a show odbavuji s MQ500 + playback wing.

Obr. 2. Lightplot je nedílnou součástí rideru; tento je vytvořen pomocí softwaru Wysiwyg (autor: Lukáš Patzenhauer)
Obr. 2. Lightplot je nedílnou součástí rideru; tento je vytvořen pomocí softwaru Wysiwyg (autor: Lukáš Patzenhauer)

Lightplot/světelný plán/rider

Lightplot jsem vytvořil v softwaru Wysiwyg a MagicQ. Tyto platformy mi osobně vyhovují a používá je i náš produkční tým. V těchto programech je možné celou show také naprogramovat. Plánky a 2D výstupy jsou kompatibilní s velkou většinou softwaru po celém světě. Lightplot (2D plán rozmístění světel ve scéně) je součástí rideru (seznam potřebných věcí, technologií pro realizaci vystoupení, takový manuál), který náš produkční posílá pořadateli a technickému týmu daného koncertu. Veškerou techniku vždy dodává lokální firma v místě konání představení. Vozíme s sebou jen nástroje, kostýmy, bobinet. Já vozím flash disk. Celou show mám pečlivě zálohovanou.

Obr. 3. Efekt světelného odrazu byl vytvořen s pomocí kostýmů Mirror Family – když se na tanečníka posvítí silným a úzkým paprskem, světlo se odrazí a způsobí efekty na bobinetu (autor: Marek Musil)
Obr. 3. Efekt světelného odrazu byl vytvořen s pomocí kostýmů Mirror Family – když se na tanečníka posvítí silným a úzkým paprskem, světlo se odrazí a způsobí efekty na bobinetu (autor: Marek Musil)

Obr. 4. Zkouška stínohry při procesu fokusování (autor: Lukáš Patzenhauer)
Obr. 4. Zkouška stínohry při procesu fokusování (autor: Lukáš Patzenhauer)

Programování světel/světelný koncept/cuelist

Pojďme tvořit a programovat světla. Naše show je kompletně řízena LTC kódem. V reálu to znamená, že vše (video, světla, efekty, lasery atd.) řídí timecode, čas. Ve zkratce je timecode vlastně zvuková stopa, která obsahuje časový údaj, HODINU/MINUTU/SEKUNDU/FRAME… Tuto informaci zaznamenávají a dokážou přečíst naše konzole, zvukařské pulty, osvětlovací pulty. Na základě daného času dokážeme určit spuštění světelné změny, pyroefektu apod. Každá skladba, píseň má určitou formu, např.: intro, sloka, refrén, sloka, refrén, guitar solo, mezihra, sloka, refrén. Také má svůj daný čas, např. refrén písně začíná na 1:05:00:00.

Obr. 5. 3D projekce s efektem na bobinetu; když se nasvítí objekt za bobinetem na pódiu, tento objekt je vidět a stává se součástí projekce, scény, a tím vzniká 3D efekt (autor: Lukáš Patzenhauer)
Obr. 5. 3D projekce s efektem na bobinetu; když se nasvítí objekt za bobinetem na pódiu, tento objekt je vidět a stává se součástí projekce, scény, a tím vzniká 3D efekt (autor: Lukáš Patzenhauer)

Obr. 6. V některých skladbách, kdy je bobinet nahoře, je možné více rozsvítit scénu a světelné efekty a paprsky poslat ven z pódia (autor: Marek Musil)
Obr. 6. V některých skladbách, kdy je bobinet nahoře, je možné více rozsvítit scénu a světelné efekty a paprsky poslat ven z pódia (autor: Marek Musil)

Postup programování

Nejprve je třeba naposlouchat si playlist. Měl jsem k dispozici nahrávky všech skladeb včetně timecode stopy a rovněž náhledy některých videoobsahů. Již víte, jaká světla budete používat, máte finální lightplot a během poslechu se vám v hlavě promítají světelné atmosféry, změny. Na základě scénáře a poslechové, vizuální studie jsem vytvořil světelný scénář, cuelist. Nastal čas programování světel. Světla a video jsme programovali osm týdnů ve studiu pomocí vizualizéru ve virtuálním prostředí. Vizualizér umožňuje postavit celou scénu včetně světel, videa ve virtuálním prostředí. Vše je v měřítku a světla se chovají stejně jako v reálu. Několik dní před premiérou jsme zkoušeli a ladili celou show už v reálném prostředí. Postavila se kompletní scéna včetně zvuku, světel, videa a laseru v místě konání premiéry. Také se přidal orchestr a účinkující.

Na začátku článku již bylo uvedeno, že show má čtyři sólisty. Z toho tři hrají na housle a violoncello. Zadání zní: Rozsvěcet a zhasínat sólisty podle toho, kdy zrovna hrají. Dobře, máme k dispozici nahrávky skladeb v audio podobě. Poslouchám a snažím se identifikovat, kdy a který sólista právě hraje. Jak to poznám? Kdy mám rozsvěcet a kdy zhasínat světlo? Podle poslechu to nepoznám, ale máme notové party a také kapelníka, který se o noty pro orchestr stará. Dostal jsem tedy přesný rozpis skladeb, kdo a v jakém čase hraje. Programování těchto zdánlivě jednoduchých světelných změn, kdy rozsvěcujete a zhasínáte čtyři světla, trvalo také několik dní. Byla to mravenčí práce. V některých skladbách se změny střídají po sekundách. Výsledek je ovšem famózní. Divák má díky světlu jasnou informaci, kdo právě hraje.

Obr. 7. Efekt stínohry dopadající na bobinet (autor: Marek Musil)
Obr. 7. Efekt stínohry dopadající na bobinet (autor: Marek Musil)

Obr. 8. Postava mnicha s ručním hazerem namísto kadidla (autor: Marek Musil)
Obr. 8. Postava mnicha s ručním hazerem namísto kadidla (autor: Marek Musil)

Obr. 9. Některé skladby jsou doplněny tanečním vystoupením (autor: Marek Musil)
Obr. 9. Některé skladby jsou doplněny tanečním vystoupením (autor: Marek Musil)

Součástí scény, jak už bylo zmíněno, je bobinet, který podle scénáře jezdí nahoru a dolů. To rovněž hraje velkou roli při programování světel. Je-li bobinet dole a je na něm projekce, je nutné se vyvarovat svícení do něj. A naopak, jsou skladby, ve kterých je bobinet dole, ale není na něm projekce. V tu chvíli dostávám prostor, bobinet mohu nasvítit, pohrát si se stíny, světelným odrazem na něm, popř. promítnout goba ze světel. Efekt světelného odrazu jsme krásně vytvořili pomocí Mirror Family. Mirror Family je taneční skupina, která má kostýmy vytvořené ze zrcátek. Když na tanečníka posvítíte silným a úzkým paprskem, světlo se odrazí a vytváří efekty na bobinetu. Ve spojení s tanečním pohybem vzniká na bobinetu krásný efekt. Při skladbách, kdy je bobinet nahoře, lze více rozsvítit scénu a světelné efekty i paprsky „poslat ven“ z pódia. Nedílnou a velkou součástí show je projekce. Video je také řízené timecodem. Některé světelné změny jdou ruku v ruce s videem. Například když se ve videu během písně střídá denní a noční atmosféra, i já světly tyto atmosféry podpořím. Protože celou show řídí timecode, je vše synchronní.

Světelný design v kostce – Část 48 Světelný design pro show Vivaldianno
Obr. 10. Výtah z cue listu (autor: Lukáš Patzenhauer)

Jsem rád, že mohu být součástí tohoto projektu a těším se na naši další show.

Momentálně probíhají přípravy na show iMucha.

Foto: Marek Musil, Lukáš Patzenhauer



Lukáš Patzenhauer
je lightdesigner působící v oboru od roku 1995. Věnuje se zejména tvorbě lightdesignu koncertů, koncertních tour, hudebních festivalů, firemních večírků, hair show, fashion
show, TV show, sportovních show, živým přenosům a návrhům stage.

Z nejznámějších koncertů jsou to např.: Leoš Mareš O2 Arena 2018, 2019, Monkey Business, J.A.R., B. B. King, Dan Bárta & Illustratosphere, Helena Vondráčková, Ewa Farna, Team, Lucie,
Lewron Orchestra, Wanastovi Vjecy – Sazka Arena, Bobby McFerrin, Lenny, Lenka Filipová, koncerty Super Star, Karel Gott 60, 70 let, Tereza Černochová, Dara Rollins, Tata Bojs, Mig 21, Soulfly, Daniel Landa, Mikolas Josef a jiné.

TV show: Zlatá mříž, Novoty, Dobroty, GOGO show, Rozjezdy pro hvězdy, Do-re-mi, Miss aerobik, všechny ročníky Superstar, X Factor, Bailando, Miss ČR, Český slavík, hudební ceny Akademie, hudební festivalové ceny, hudební ceny Óčko, Anno, Sportovec roku, Fotbalista roku, několik ročníků Silvestr na Nově, Mejdan roku z Václaváku a jiné.