Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 1/2019 vyšlo
tiskem 16. 1. 2019. V elektronické verzi na webu 12. 2. 2019. 

Téma: Elektrotechnologie; Materiály pro elektrotechniku; Elektroinstalační materiál

Hlavní článek
Elektricky vodivá lepidla pro elektrotechniku
Smart Cities (6. část)

Aktuality

Personální inzerce Společnost AZ Elektrostav, a.s., z Nymburka, a její dceřiná společnost ELTRAF, a.s., se…

Fórum automatizace 2019 ukáže perspektivy a úskalí digitalizace Cesta k digitalizaci v průmyslu, infrastruktuře, dopravě a dalších oborech může být i…

Ing. Martin Durčák zvolen předsedou představenstva ČEPS, a.s. Představenstvo společnosti ČEPS zvolilo na svém mimořádném zasedání předsedou…

ČEZ Distribuce se cvičně bránila kybernetickému útoku Hrozba kybernetických útoků je v poslední době stále častěji skloňované téma. Hned…

Soutěž Taxify Self-Driving Fleet Optimization Challenge V soutěži, kterou na jaře letošního roku vyhlásila společnost Taxify a Robotex…

Elektromobil nabitý za 30 minut Společnost ABB jako celosvětový lídr v oblasti e-mobility pro hromadnou i osobní přepravu…

Více aktualit

Zavedení družicové navigace na pražské tramvaje může zvýšit jejich bezpečnost

12.12.2018 | ČVUT - FEL | www.fel.cvut.cz

Technologii dnes otestovali odborníci z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ve spolupráci s Dopravním podnikem hl. m. Prahy (DPP)

Dne 12. prosince uskutečnili vědci z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze na tramvaji typu 15T ForCity po faceliftu unikání pilotní testování dostupnosti globálních družicových navigačních systémů (GNSS), tedy GPS, Galileo a Glonass. Tato technologie by v budoucnosti mohla být využita například pro probíhající projekty DPP: antikolizní systém, elektronickou mapu Prahy, online informace pro cestující o pohybu jednotlivých tramvají v Praze, nebo pro centrální řídicí systém pražské hromadné dopravy.

družicové navigace na pražské tramvaje může zvýšit jejich bezpečnost

Tým z katedry radioelektroniky Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze, vedený prof. Františkem Vejražkou, se problematikou družicové a integrované navigace dlouhodobě zabývá. Ve spolupráci s českými podniky v rámci projektu Centra integrovaných družicových a pozemských navigačních technologií vyvíjí vlastní řešení určování polohy s vysokou přesností, zejména pro oblasti s obtížným příjmem družicových signálů.

Profesor František Vejražka z katedry radioelektroniky Fakulty elektrotechnické ČVUT k měření uvedl: „Dopravní podnik nám umožnil otestovat náš vlastní experimentální systém a několik komerčně dostupných přijímačů v reálných podmínkách provozu. Díky možnosti využít tramvaj můžeme v krátkém čase měřit družicový signál a např. jeho odrazy od okolních budov a další rušivé jevy a zjistit, jak účinně je možné potlačit chyby, které tím vznikají.“

Naměřená a zpracovaná data budou využita pro interní účely a poskytnuta i dalším partnerům a budou analyzovány možnosti jejich využití například pro zajištění vyšší míry bezpečnosti a spolehlivosti tramvají. Testu se účastnili rovněž zástupci společností Geoobchod s.r.o, Mensuro s.r.o. Po celou dobu měření byl na místě přítomný technik výrobce vozidla Škody Transportation a.s. Na přípravě celého projektu se dále podílelo Ministerstvo dopravy ČR společně s Agenturou pro evropský globální družicový navigační systém (GSA), která dlouhodobě podporuje zavádění nových aplikací družicové navigace nejen v dopravě. Praha je sídlem systému Galileo, který se mílovými kroky blíží k plné provozuschopnosti. Ta je plánována do roku 2020.

Tiskové materiály ČVUT - FEL