Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2019 vyšlo
tiskem 5. 6. 2019. V elektronické verzi na webu 24. 6. 2019. 

Téma: Točivé elektrické stroje, pohony a výkonová elektronika; Elektromobilita

Hlavní článek
Hybridní pohon posunovací lokomotivy

Aktuality

Drony z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze budou obhajovat vítězství v Abu Dhabi Utkají se o hlavní cenu 1 milion dolarů. Testy systému spolupracujících autonomních dronů…

Logická mobilní hra „Zrecykluj to!“ naučí správně recyklovat elektrozařízení Cílem hry je zábavnou formou širokému publiku vysvětlit, že elektroodpad nepatří do…

První šumavskou rychlodobíjecí stanici pro elektromobily mají Kašperské Hory Rychlé dobití baterií všech typů a značek elektromobilů nabízí ode dneška také Šumava.…

Společnosti ČEPS a SEPS podepsaly dohodu o účasti v platformě IPDE na výměnu dat Společnosti ČEPS a SEPS, provozovatelé přenosových soustav v České republice a na…

FOR ARCH 2019 zaostří na chytrá města i na bezpečnost Objevte novou, chytřejší a bezpečnější budoucnostna 30. ročníku mezinárodního stavebního…

FEL_Camp pro středoškoláky Jak přežít v přírodě a opatřit si základní životní potřeby, jako je připojení k internetu…

Více aktualit

Vytvoření rekordu v dojezdu elektromobilu a pozvánka na elektromobilní sraz

18.06.2012

Občanské sdružení Elektromobily již přes 30 let sdružuje majitele elektromobilů a příznivce elektromobility. Jeho členové se kromě vlastní snahy jezdit na elektřinu (což v minulosti znamenalo vozidla si i stavět), snaží také o propagaci tohoto způsobu dopravy mezi veřejnosti. Propagační aktivity zahrnují pořádání srazů a přednášek, členové sdružení se ale pokoušejí také o vytváření rekordů spojených s praktickým využitím možností elektromobilů. Jedním z nich je i rekord v dojezdu na jedno nabití v normálním silničním provozu, nikoliv tedy na závodním oválu s možností výměny baterií.

Dosavadní rekord byl cca 5 let starý a jeho hodnota činila 180 km. Byl pořízen ještě s pohonem na články NiCd SAFT 100 MRE. Vzhledem k tomu, že nyní se již jezdí výhradně na LiFePO4, byla k pokusu o vytvoření nového rekordu použita montážní verze Peugeot 106, osazená 2x40 ks článků TS 200AHA.

Každý článek byl opatřen BMS modulem firmy EKOLO a monitorován pomocí notebooku. Standardně se do vozidla nyní dává maximálně jedna sada baterií. Využitím montážní verze byl ale získán další prostor v místě zadních sedáků – právě sem byla vložena druhá sadu akumulátorů. Nákladní prostor vozidla zůstal zachován. Celková hmotnost akumulátorů činila 460 kg a kapacita 51 kWh. Původní akumulátory měly hmotnost 270 kg a kapacitu 12 kWh. Vozidlo nebylo přetíženo a bylo možné ho obsadit dvěma osobami.

Termín pokusu o vytvoření nového rekordu byl vybrán k příležitosti zahájení Festivalu rekordů v Pelhřimově (8. - 9. 6. 2012). Odsud vozidlo vyjelo za doprovodu elektrického kola na sraz EKOMOBILITA, který se konal v Záměli u Potštějna. Sraz trval až do něděle, hned druhý den po příjezdu však bylo třeba odcestovat zpět do Pelhřimova, aby posádka stihla závěr festivalu. Do Pelhřimova vozidlo dorazilo večer s najetými 380 km a po okolí města jezdilo ještě do téměř 22 hodin. V bateriích stále zbývalo něco málo energie, ale ve 22 hodin začínal koncert Beatles - revival, který si posádka nechtěla nechat ujít. To bylo jedním z důvodů, proč hodnota rekordu nakonec činila 502 km.

Zájemci o více informací i elektromobilitu obecně jsou srdečně zváni na 6. sraz elektrických vozidel, který se koná 7. července v Sedlci-Prčicích.

www.elektromobily-os.cz