Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 10/2017 vyšlo
tiskem 4. 10. 2017. V elektronické verzi na webu od 4. 10. 2017. 

Téma: Elektroenergetika; OZE; Palivové články; Baterie a akumulátory

Hlavní článek
Skladování elektrické energie
Elektrochemická impedanční spektroskopie akumulátorů

Aktuality

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Slovensko bude partnerskou zemí MSV 2018 Příští rok se chystají oslavy několika kulatých výročí včetně 100 let od založení…

ABB na MSV 2017 v Brně vystavuje stavební kameny továrny budoucnosti Společnost ABB na Mezinárodním strojírenském veletrhu 2017 v hale G2/30 představuje…

Výroční SIGNAL festival provede diváky po nových trasách i svou historií Festival světla SIGNAL divákům předvede 20 instalací od umělců z České republiky i…

Nejlepší exponáty veletrhu FOR ARCH získaly ocenění GRAND PRIX Odborná porota i letos vybírala ty nejlepší exponáty a technologie. Ocenění GRAND PRIX…

Indická jazyková verze webové stránky TME Společnost Transfer Multisort Elektronik Sp. z o.o oznámila, že veškeré nezbytné…

Více aktualit

Vytvoření rekordu v dojezdu elektromobilu a pozvánka na elektromobilní sraz

18.06.2012

Občanské sdružení Elektromobily již přes 30 let sdružuje majitele elektromobilů a příznivce elektromobility. Jeho členové se kromě vlastní snahy jezdit na elektřinu (což v minulosti znamenalo vozidla si i stavět), snaží také o propagaci tohoto způsobu dopravy mezi veřejnosti. Propagační aktivity zahrnují pořádání srazů a přednášek, členové sdružení se ale pokoušejí také o vytváření rekordů spojených s praktickým využitím možností elektromobilů. Jedním z nich je i rekord v dojezdu na jedno nabití v normálním silničním provozu, nikoliv tedy na závodním oválu s možností výměny baterií.

Dosavadní rekord byl cca 5 let starý a jeho hodnota činila 180 km. Byl pořízen ještě s pohonem na články NiCd SAFT 100 MRE. Vzhledem k tomu, že nyní se již jezdí výhradně na LiFePO4, byla k pokusu o vytvoření nového rekordu použita montážní verze Peugeot 106, osazená 2x40 ks článků TS 200AHA.

Každý článek byl opatřen BMS modulem firmy EKOLO a monitorován pomocí notebooku. Standardně se do vozidla nyní dává maximálně jedna sada baterií. Využitím montážní verze byl ale získán další prostor v místě zadních sedáků – právě sem byla vložena druhá sadu akumulátorů. Nákladní prostor vozidla zůstal zachován. Celková hmotnost akumulátorů činila 460 kg a kapacita 51 kWh. Původní akumulátory měly hmotnost 270 kg a kapacitu 12 kWh. Vozidlo nebylo přetíženo a bylo možné ho obsadit dvěma osobami.

Termín pokusu o vytvoření nového rekordu byl vybrán k příležitosti zahájení Festivalu rekordů v Pelhřimově (8. - 9. 6. 2012). Odsud vozidlo vyjelo za doprovodu elektrického kola na sraz EKOMOBILITA, který se konal v Záměli u Potštějna. Sraz trval až do něděle, hned druhý den po příjezdu však bylo třeba odcestovat zpět do Pelhřimova, aby posádka stihla závěr festivalu. Do Pelhřimova vozidlo dorazilo večer s najetými 380 km a po okolí města jezdilo ještě do téměř 22 hodin. V bateriích stále zbývalo něco málo energie, ale ve 22 hodin začínal koncert Beatles - revival, který si posádka nechtěla nechat ujít. To bylo jedním z důvodů, proč hodnota rekordu nakonec činila 502 km.

Zájemci o více informací i elektromobilitu obecně jsou srdečně zváni na 6. sraz elektrických vozidel, který se koná 7. července v Sedlci-Prčicích.

www.elektromobily-os.cz