Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 4/2017 vyšlo
tiskem 12. 4. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 5. 2017. 

Téma: Elektroinstalace; Inteligentní budovy; Stavební veletrhy Brno 2017

Hlavní článek
Návrh aplikace pro monitorování technologických procesů v administrativní budově

Aktuality

Vadné adaptéry Tesla poškozují rychlodobíjecí stanice V uplynulých dnech na rychlodobíjecích stanicích ČEZ zaznamenal už několikátý případ…

Jaký byl Veletrh Dřevostavby a Moderní vytápění 2017? Souběh veletrhů DŘEVOSTAVBY a MODERNÍ VYTÁPĚNÍ je určen všem, kteří řeší stavbu,…

Trendy chytrého řízení budov, energetiky a měst aneb Čtvrtá průmyslová revoluce nejenom v průmyslu Přednáška Ing Jaromíra Klabana se uskuteční ve středu dne 19. 4. 2017 ve 14 hod v…

Češi chtějí bydlet lépe – návštěvnost jarních veletrhů o bydlení stoupla o čtvrtinu Výstaviště PVA EXPO PRAHA v Letňanech bylo v minulých dnech nabité k prasknutí. Téměř…

MSV 2017 zacílí na Průmysl 4.0, automatizaci, environmentální technologie, dopravu a logistiku Již potřetí se na MSV 2017 upře pozornost na nové trendy průmyslové výroby. Průmysl 4.0 s…

Současné možnosti elektromobility představí AMPER Motion 2017 Největší přehlídka elektromobility v ČR proběhne 21.- 24. 3. na brněnském výstavišti a…

Více aktualit

Prvá vyvíjaná elektrická motokára na Slovensku

10.11.2014

Asi pred rokom sa na novovzniknutom Ústave automobilovej mechatroniky (ÚAMT), oddelenia E-mobility, Fakulty elektrotechniky a informatiky zrodila myšlienka vyvinúť a postaviť motokáru s čisto elektrickým energetickým systémom, ktorý by zásoboval energiou elektrický systém pohonu.

Myšlienka a zámer boli natoľko zaujímavé, že skupina študentov inžinierskeho štúdia Aplikovanej mechatroniky (Bc. Matúš Lukáč, Bc. Dávid Leško a Bc. Radovan Vojvoda) bola ochotná vypracovať diplomové práce, ktoré sa týkali návrhu koncepcie a systémov elektrickej motokáry. Vznikol tak projekt výskumu a vývoja a tri témy na diplomové práce pre daných študentov, ktorí boli vedení pracovníkmi ÚAMT (Ing. Martin Bugár, PhD., Ing. Juraj Madarás a prof. Ing. Viktor Ferencey, PhD.), ktorí riešili úlohy výskumu predmetného projektu.

Projekt pozostával z fázy teoretického návrhu koncepcie, jednotlivých systémov elektrického pohonu, energetického systému, senzorickej a riadiacej časti.

Počas teoretickej fázy boli využité poznatky z mechaniky, elektroniky, senzoriky, energetiky a iných vedných odborov, ktoré sú v súčasnosti integrované do jedného celku, ktorým je rýchlo sa vyvíjajúci odbor Mechatronika.


Koncepčný návrh elektrickej motokáry

Na základe poznatkov pedagógov a študentov boli spracované topologické a fyzikálne modely, matematické modely a realizované simulačné výpočty. Na základe navrhovaných elektronických komponentov a systémov boli spracované virtuálne modely a algoritmy ich riadenia, ktoré vyústili ku komplexnému návrhu prvej vyvíjanej elektrickej motokáry na slovensku realizovanej na akademickej pôde FEI STU v Bratislave.

Na základe matematických výpočtov, CAD modelov a návrhu hlavných a podporných elektrických systémov boli objednané prvky energetického systému (akumulátory, ich podporné systémy, kabeláž) trakčného pohonu (elektromotor/generátory s kontrolermi a pedálom akcelerátora), senzorického a riadiaceho systému (napájacie obvody a riadiaca jednotka).

Elektrická motokára bola vyvinutá do termínu obhajob inžinierskeho štúdia. Diplomové práce boli úspešne obhájené a teoretické poznatky boli overené na reálnom produkte.

Prvá vyvíjaná elektrická motokára nielenže bola úspešne postavená ale okamih, kedy pred Fakultou elektrotechniky a informatiky sa vlastnou energiou pohla, bol okamihom úspechu a radosti celého tímu.

 


Ukončenie štátnic študentov na Ústave automobilovej mechatroniky s tímom študentov a pracovníkov podieľajúcich sa projekte výskumu a vývoja elektrickej motokáry

Realizácia projektu sa uskutočnila za podpory ľudí, ktorým patrí vďaka, menovite Františkovi Erdödymu, Ing. Filipovi Nogemu, Ing. Eduardovi Ribarovi, Bc. Tomášovi Šandalovi, Ing. Vladimírovi Bugárovi a Ing. Tiborovi Sedlárovi.

Projekt bol realizovaný za finančnej podpory Nadácie Tatrabanky a spoločnosti VUPEX a.s.
 


Prvá vyvíjaná elektrická motokára (FEI E-KART 01)
 

Tiskové materiály ÚAMT FEI STU
uamt.fei.stuba.sk/web