Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 7/2018 vyšlo
tiskem 27. 6. 2018. V elektronické verzi na webu od 27. 7. 2018. 

Téma: Kabely, vodiče, kabelová technika; Nářadí, nástroje a zařízení pro práci s kabely

Hlavní článek
Parametrizace obvodových modelů lithiových akumulátorů pro elektromobilitu
Smart Cities (3. část – 1. díl)

Aktuality

Energetici v Dukovanech spustili čtvrtý blok, elektřinu vyrábí všechny bloky V Jaderné elektrárně Dukovany energetici spustili čtvrtý výrobní blok. Ukončili tak…

Nejlepší studenti 2018 nalezeni Do finálového kola 8. ročníku soutěže Nejlepší student, které se konalo 20. června 2018 v…

Výběrové řízení na dodavatele pro krytí ztrát pokračuje pátým aukčním kolem Páté aukční kolo výběrového řízení na dodavatele elektřiny pro krytí ztrát v přenosové…

Sympozium o fyzice plazmatu – trendy jaderné fúze i aplikace netermálního plazmatu v medicíně Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického v Praze pořádá ve spolupráci…

Novinky z oblasti elektrotechniky, energetiky a elektroniky predstavil veľtrh ELO SYS 2018 24. ročník medzinárodného veľtrhu ELO SYS sa konal v termíne 22. až 25. mája 2018 na…

Chcete zlepšit výkon průmyslové sítě a digitalizovat vaši výrobu? Přihlaste se na odborný seminář společnosti Siemens na téma Řešení z oblasti průmyslové…

Více aktualit

Prvá vyvíjaná elektrická motokára na Slovensku

10.11.2014

Asi pred rokom sa na novovzniknutom Ústave automobilovej mechatroniky (ÚAMT), oddelenia E-mobility, Fakulty elektrotechniky a informatiky zrodila myšlienka vyvinúť a postaviť motokáru s čisto elektrickým energetickým systémom, ktorý by zásoboval energiou elektrický systém pohonu.

Myšlienka a zámer boli natoľko zaujímavé, že skupina študentov inžinierskeho štúdia Aplikovanej mechatroniky (Bc. Matúš Lukáč, Bc. Dávid Leško a Bc. Radovan Vojvoda) bola ochotná vypracovať diplomové práce, ktoré sa týkali návrhu koncepcie a systémov elektrickej motokáry. Vznikol tak projekt výskumu a vývoja a tri témy na diplomové práce pre daných študentov, ktorí boli vedení pracovníkmi ÚAMT (Ing. Martin Bugár, PhD., Ing. Juraj Madarás a prof. Ing. Viktor Ferencey, PhD.), ktorí riešili úlohy výskumu predmetného projektu.

Projekt pozostával z fázy teoretického návrhu koncepcie, jednotlivých systémov elektrického pohonu, energetického systému, senzorickej a riadiacej časti.

Počas teoretickej fázy boli využité poznatky z mechaniky, elektroniky, senzoriky, energetiky a iných vedných odborov, ktoré sú v súčasnosti integrované do jedného celku, ktorým je rýchlo sa vyvíjajúci odbor Mechatronika.


Koncepčný návrh elektrickej motokáry

Na základe poznatkov pedagógov a študentov boli spracované topologické a fyzikálne modely, matematické modely a realizované simulačné výpočty. Na základe navrhovaných elektronických komponentov a systémov boli spracované virtuálne modely a algoritmy ich riadenia, ktoré vyústili ku komplexnému návrhu prvej vyvíjanej elektrickej motokáry na slovensku realizovanej na akademickej pôde FEI STU v Bratislave.

Na základe matematických výpočtov, CAD modelov a návrhu hlavných a podporných elektrických systémov boli objednané prvky energetického systému (akumulátory, ich podporné systémy, kabeláž) trakčného pohonu (elektromotor/generátory s kontrolermi a pedálom akcelerátora), senzorického a riadiaceho systému (napájacie obvody a riadiaca jednotka).

Elektrická motokára bola vyvinutá do termínu obhajob inžinierskeho štúdia. Diplomové práce boli úspešne obhájené a teoretické poznatky boli overené na reálnom produkte.

Prvá vyvíjaná elektrická motokára nielenže bola úspešne postavená ale okamih, kedy pred Fakultou elektrotechniky a informatiky sa vlastnou energiou pohla, bol okamihom úspechu a radosti celého tímu.

 


Ukončenie štátnic študentov na Ústave automobilovej mechatroniky s tímom študentov a pracovníkov podieľajúcich sa projekte výskumu a vývoja elektrickej motokáry

Realizácia projektu sa uskutočnila za podpory ľudí, ktorým patrí vďaka, menovite Františkovi Erdödymu, Ing. Filipovi Nogemu, Ing. Eduardovi Ribarovi, Bc. Tomášovi Šandalovi, Ing. Vladimírovi Bugárovi a Ing. Tiborovi Sedlárovi.

Projekt bol realizovaný za finančnej podpory Nadácie Tatrabanky a spoločnosti VUPEX a.s.
 


Prvá vyvíjaná elektrická motokára (FEI E-KART 01)
 

Tiskové materiály ÚAMT FEI STU
uamt.fei.stuba.sk/web