Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2016 vyšlo tiskem
7. 12. 2016. V elektronické verzi na webu od 6. 1. 2017. 

Téma: Měření, měřicí přístroje a měřicí technika; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Lithiové trakční akumulátory pro elektromobilitu (2. část – dokončení)

Aktuality

Svítící fasáda FEL ČVUT nabídne veřejnosti interaktivní program s názvem Creative Colours of FEL Dne 13. prosince v 16.30 hodin se v pražských Dejvicích veřejnosti představí interaktivní…

Fakulta elektrotechnická je na špici excelentního výzkumu na ČVUT Expertní panely Rady vlády pro výzkum, vývoj, inovace (RVVI) vybraly ve II. pilíři…

Švýcaři v referendu odmítli uzavřít jaderné elektrárny dříve V referendu hlasovalo 45 procent obyvatel, z toho 54,2 procent voličů řeklo návrhu na…

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. 11. 2016 den otevřených dveří Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá 25. listopadu od 8.30 hodin Den otevřených…

Calliope mini – multifunkční deska Calliope mini poskytuje kreativní možnosti pro každého. A nezáleží na tom, zda jde o…

Ocenění v soutěži České hlavičky získal za elektromagnetický urychlovač student FEL ČVUT Student programu Elektronika a komunikace Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze Vojtěch…

Více aktualit

Prvá vyvíjaná elektrická motokára na Slovensku

10.11.2014

Asi pred rokom sa na novovzniknutom Ústave automobilovej mechatroniky (ÚAMT), oddelenia E-mobility, Fakulty elektrotechniky a informatiky zrodila myšlienka vyvinúť a postaviť motokáru s čisto elektrickým energetickým systémom, ktorý by zásoboval energiou elektrický systém pohonu.

Myšlienka a zámer boli natoľko zaujímavé, že skupina študentov inžinierskeho štúdia Aplikovanej mechatroniky (Bc. Matúš Lukáč, Bc. Dávid Leško a Bc. Radovan Vojvoda) bola ochotná vypracovať diplomové práce, ktoré sa týkali návrhu koncepcie a systémov elektrickej motokáry. Vznikol tak projekt výskumu a vývoja a tri témy na diplomové práce pre daných študentov, ktorí boli vedení pracovníkmi ÚAMT (Ing. Martin Bugár, PhD., Ing. Juraj Madarás a prof. Ing. Viktor Ferencey, PhD.), ktorí riešili úlohy výskumu predmetného projektu.

Projekt pozostával z fázy teoretického návrhu koncepcie, jednotlivých systémov elektrického pohonu, energetického systému, senzorickej a riadiacej časti.

Počas teoretickej fázy boli využité poznatky z mechaniky, elektroniky, senzoriky, energetiky a iných vedných odborov, ktoré sú v súčasnosti integrované do jedného celku, ktorým je rýchlo sa vyvíjajúci odbor Mechatronika.


Koncepčný návrh elektrickej motokáry

Na základe poznatkov pedagógov a študentov boli spracované topologické a fyzikálne modely, matematické modely a realizované simulačné výpočty. Na základe navrhovaných elektronických komponentov a systémov boli spracované virtuálne modely a algoritmy ich riadenia, ktoré vyústili ku komplexnému návrhu prvej vyvíjanej elektrickej motokáry na slovensku realizovanej na akademickej pôde FEI STU v Bratislave.

Na základe matematických výpočtov, CAD modelov a návrhu hlavných a podporných elektrických systémov boli objednané prvky energetického systému (akumulátory, ich podporné systémy, kabeláž) trakčného pohonu (elektromotor/generátory s kontrolermi a pedálom akcelerátora), senzorického a riadiaceho systému (napájacie obvody a riadiaca jednotka).

Elektrická motokára bola vyvinutá do termínu obhajob inžinierskeho štúdia. Diplomové práce boli úspešne obhájené a teoretické poznatky boli overené na reálnom produkte.

Prvá vyvíjaná elektrická motokára nielenže bola úspešne postavená ale okamih, kedy pred Fakultou elektrotechniky a informatiky sa vlastnou energiou pohla, bol okamihom úspechu a radosti celého tímu.

 


Ukončenie štátnic študentov na Ústave automobilovej mechatroniky s tímom študentov a pracovníkov podieľajúcich sa projekte výskumu a vývoja elektrickej motokáry

Realizácia projektu sa uskutočnila za podpory ľudí, ktorým patrí vďaka, menovite Františkovi Erdödymu, Ing. Filipovi Nogemu, Ing. Eduardovi Ribarovi, Bc. Tomášovi Šandalovi, Ing. Vladimírovi Bugárovi a Ing. Tiborovi Sedlárovi.

Projekt bol realizovaný za finančnej podpory Nadácie Tatrabanky a spoločnosti VUPEX a.s.
 


Prvá vyvíjaná elektrická motokára (FEI E-KART 01)
 

Tiskové materiály ÚAMT FEI STU
uamt.fei.stuba.sk/web