Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 8-9/2017 vyšlo
tiskem 5. 9. 2017. V elektronické verzi na webu od 5. 9. 2017. 

Téma: 59. mezinárodní strojírenský veletrh v Brně; Elektrotechnika v průmyslu

Hlavní článek
Palivové články
Renesance synchronních reluktančních motorů
Návrh aktuátoru pracujícího s magnetickým polem

Aktuality

Na veletrhu FOR ARCH najdou lidé na osm stovek expozic a bezplatná poradenská centra Ve dnech 19. – 23. září 2017 se koná 28. ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR…

Technologické Fórum 2017 – jedinečné setkání odborníků stavebního trhu Premiéru na letošním ročníku mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH bude mít…

Od 1. září začne ve společnosti ČEZ fungovat nová divize Jaderná energetika Šest jaderných bloků, přes dva tisíce zaměstnanců včetně týmu, který zodpovídání za…

FOR ARCH 2017 přinese řadu zajímavých soutěží a konferencí Osmadvacátý ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH, který se uskuteční ve…

Premiér navštívil hlavní sídlo provozovatele přenosové soustavy Předseda vlády Bohuslav Sobotka a ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček se přímo na…

Generační změna ve skupině LAPP S účinností od 1. července 2017 odstoupila Ursula Ida Lapp, spoluzakladatelka skupiny…

Více aktualit

Prvá vyvíjaná elektrická motokára na Slovensku

10.11.2014

Asi pred rokom sa na novovzniknutom Ústave automobilovej mechatroniky (ÚAMT), oddelenia E-mobility, Fakulty elektrotechniky a informatiky zrodila myšlienka vyvinúť a postaviť motokáru s čisto elektrickým energetickým systémom, ktorý by zásoboval energiou elektrický systém pohonu.

Myšlienka a zámer boli natoľko zaujímavé, že skupina študentov inžinierskeho štúdia Aplikovanej mechatroniky (Bc. Matúš Lukáč, Bc. Dávid Leško a Bc. Radovan Vojvoda) bola ochotná vypracovať diplomové práce, ktoré sa týkali návrhu koncepcie a systémov elektrickej motokáry. Vznikol tak projekt výskumu a vývoja a tri témy na diplomové práce pre daných študentov, ktorí boli vedení pracovníkmi ÚAMT (Ing. Martin Bugár, PhD., Ing. Juraj Madarás a prof. Ing. Viktor Ferencey, PhD.), ktorí riešili úlohy výskumu predmetného projektu.

Projekt pozostával z fázy teoretického návrhu koncepcie, jednotlivých systémov elektrického pohonu, energetického systému, senzorickej a riadiacej časti.

Počas teoretickej fázy boli využité poznatky z mechaniky, elektroniky, senzoriky, energetiky a iných vedných odborov, ktoré sú v súčasnosti integrované do jedného celku, ktorým je rýchlo sa vyvíjajúci odbor Mechatronika.


Koncepčný návrh elektrickej motokáry

Na základe poznatkov pedagógov a študentov boli spracované topologické a fyzikálne modely, matematické modely a realizované simulačné výpočty. Na základe navrhovaných elektronických komponentov a systémov boli spracované virtuálne modely a algoritmy ich riadenia, ktoré vyústili ku komplexnému návrhu prvej vyvíjanej elektrickej motokáry na slovensku realizovanej na akademickej pôde FEI STU v Bratislave.

Na základe matematických výpočtov, CAD modelov a návrhu hlavných a podporných elektrických systémov boli objednané prvky energetického systému (akumulátory, ich podporné systémy, kabeláž) trakčného pohonu (elektromotor/generátory s kontrolermi a pedálom akcelerátora), senzorického a riadiaceho systému (napájacie obvody a riadiaca jednotka).

Elektrická motokára bola vyvinutá do termínu obhajob inžinierskeho štúdia. Diplomové práce boli úspešne obhájené a teoretické poznatky boli overené na reálnom produkte.

Prvá vyvíjaná elektrická motokára nielenže bola úspešne postavená ale okamih, kedy pred Fakultou elektrotechniky a informatiky sa vlastnou energiou pohla, bol okamihom úspechu a radosti celého tímu.

 


Ukončenie štátnic študentov na Ústave automobilovej mechatroniky s tímom študentov a pracovníkov podieľajúcich sa projekte výskumu a vývoja elektrickej motokáry

Realizácia projektu sa uskutočnila za podpory ľudí, ktorým patrí vďaka, menovite Františkovi Erdödymu, Ing. Filipovi Nogemu, Ing. Eduardovi Ribarovi, Bc. Tomášovi Šandalovi, Ing. Vladimírovi Bugárovi a Ing. Tiborovi Sedlárovi.

Projekt bol realizovaný za finančnej podpory Nadácie Tatrabanky a spoločnosti VUPEX a.s.
 


Prvá vyvíjaná elektrická motokára (FEI E-KART 01)
 

Tiskové materiály ÚAMT FEI STU
uamt.fei.stuba.sk/web