Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 12/2018 vyšlo
tiskem 5. 12. 2018. V elektronické verzi na webu 5. 1. 2019. 

Téma: Měření a měřicí přístroje; Zkušebnictví a diagnostika

Hlavní článek
Termovízne merania v energetike
Smart Cities (5. část)

Aktuality

Elektromobil nabitý za 30 minut Společnost ABB jako celosvětový lídr v oblasti e-mobility pro hromadnou i osobní přepravu…

Zavedení družicové navigace na pražské tramvaje může zvýšit jejich bezpečnost Technologii dnes otestovali odborníci z Fakulty elektrotechnické ČVUT v Praze ve…

ŠKODA AUTO DigiLab začíná v Praze testovat mobilní nabíjecí stanice pro elektromobily ŠKODA AUTO DigiLab spustila v Praze pilotní fázi nového projektu mobilních nabíjecích…

Nejlepší projekt energetických úspor na Slovensku je z dílny ENESA z ČEZ ESCO V Bratislavě se předávaly ceny za nejlepší slovenské energeticky úsporné projekty. Letos…

Veletrh DŘEVOSTAVBY 2019 se bude konat souběžně s veletrhem MODERNÍ VYTÁPĚNÍ 2019 14. Veletrh DŘEVOSTAVBY 2019 nabídne vše, co lze ze dřeva vyrobit, moderní technologie,…

Výstava Národního technického muzea Pražské vzorkové veletrhy Výstava „Pražské vzorkové veletrhy“, která je součástí projektu k oslavě výročí republiky…

Více aktualit

Předání modelů Slovenské strely na vsetínském zámku

20.06.2011

V sobotu 18. června se v Mramorovém sále vsetínského zámku konalo vzpomínkové setkání u příležitosti 75. výročí uvedení Slovenské strely do provozu, která zajišťovala rychlé spojení mezi Bratislavou a Prahou od 18. června 1936 do roku 1939. Dva motorové vozy řady M 290.001 a M 290.002 Slovenské strely se střídaly v provozu v jednodenním taktu a trať dlouhou 397 km projížděly za 4 h a 51 min, zatímco nejrychlejší rychlík tažený lokomotivou projížděl v této době stejnou trať za 5 h 51 min (zpět do Prahy to bylo 6 h 1 min). Čistá jízda Slovenské strely trvala jen 4 h 16 min a průměrná cestovní rychlost byla 92 km·h–1.
 
O špičkový design aerodynamického tvaru se postaral tehdejší šéfkonstruktér kopřivnické Tatrovky Hans Ledwinka a „srdce“ – unikátní trakční systém – jí dal význačný český elektrotechnik a původní majitel továrny ve Vsetíně Josef Sousedík. Toto jedinečné, pokrokové a svou podstatou geniální řešení přenosu trakční síly ze spalovacího motoru na hnací nápravu bylo chráněno několika československými patenty a nemělo tehdy ve světě obdoby.
 
Mistr odborného výcviku s učni nad modely Slovenské strely (nahoře zleva: Mgr. Josef Slovák, člen Rady Zlínského kraje pro oblast školství, mládeže a sportu, Ing. Tomáš Sousedík, syn geniálního elektrotechnika Josefa Sousedíka, Mgr. Marek Wandrol, ředitel SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín)
 
Sdružení na uctění památky Josefa Sousedíka přišlo s projektem na vytvoření repliky modelu Slovenské strely k příležitosti 75. výročí jejího uvedení do pravidelného provozu. O jeho realizaci se postarali žáci Střední odborné školy Josefa Sousedíka ve Vsetíně pod vedením mistrů odborného výcviku. Žáci vytvořili celkem tři modely, jeden pro Muzeum regionu Valašsko (zámek Vsetín), jeden pro Technické muzeum v Brně a jeden pro Národní technické muzeum v Praze. Tyto modely byly v průběhu programu symbolicky předány zástupcům jednotlivých muzeí.
 
Se zajímavým a opravdu stylovým nápadem se připojily také učnice – cukrářky z téže školy: vytvořily z cukrářských surovin svůj vlastní model Slovenské strely, který byl k nerozeznání (na obr. vpravo dole) od modelů technických. Tento čtvrtý model však na rozdíl od předchozích tří modelů nebyl určen pro žádné muzeum, ale ke konzumaci. A tak si účastníci tohoto zdařilého vzpomínkového setkání mohli po skončení oficiální části pochutnat na Slovenské strele z marcipánu, perníku a krému.
 
Slovenská strela byla a stále je unikátním dílem a představuje opravdový železniční „klenot“. Vloni se konečně dočkala, a tím i její tvůrci, významného ocenění, když byla 1. července 2010 oficiálně prohlášena za národní kulturní památku.
 
Sdružení na uctění památky Josefa Sousedíka bylo založeno letos v lednu a jeho cílem je šíření povědomí o geniálním vynálezci, továrníkovi, starostovi a vlastenci Josefu Sousedíkovi, který byl v roce 1944 zavražděn nacisty a jehož jméno bylo za komunistického režimu záměrně vymazáváno z dějin a jeho rodina perzekuována.
(Kl)