Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 6/2017 vyšlo
tiskem 7. 6. 2017. V elektronické verzi na webu od 26. 6. 2017. 

Zdůrazněné téma: Točivé el. stroje; Pohony a výkonová elektronika; Měniče frekvence; Elektromobilita

Hlavní článek
Použití programovatelných logických obvodů v elektrických pohonech
Stejnosměrné elektrické stroje s permanentními magnety

Aktuality

Startuje hlasování veřejnosti o vítězích 9. ročníku ekologické soutěže E.ON Energy Globe V Praze byly 20. 6. 2017 slavnostně představeny nominované projekty 9. ročníku prestižní…

Nejnovější monopost týmu ČVUT eForce FEE Prague Formula se představil na Václavském náměstí Dne 16. června se v dolní části Václavského náměstí prezentoval tým Fakulty…

IQRF Summit 2017 svědkem reálných IoT aplikací Akce zaměřená na reálná řešení v oblasti chytrých měst, budov, domácností, transportu,…

Konference Internet a Technologie 17 Sdružení CZ.NIC, správce české národní domény, si Vás dovoluje pozvat na již tradiční…

Alza.cz se chystá revolučně ovlivnit prodej elektromobilů Jako první e-shop je totiž zalistuje do své stálé nabídky. První upoutávkou na tento…

Projekt studentů FEL ČVUT v Praze míří na celosvětové finále Microsoft Imagine Studentský startup XGLU, zabývající se vývojem bezbateriového glukometru, vybojoval…

Více aktualit

Předání modelů Slovenské strely na vsetínském zámku

20.06.2011

V sobotu 18. června se v Mramorovém sále vsetínského zámku konalo vzpomínkové setkání u příležitosti 75. výročí uvedení Slovenské strely do provozu, která zajišťovala rychlé spojení mezi Bratislavou a Prahou od 18. června 1936 do roku 1939. Dva motorové vozy řady M 290.001 a M 290.002 Slovenské strely se střídaly v provozu v jednodenním taktu a trať dlouhou 397 km projížděly za 4 h a 51 min, zatímco nejrychlejší rychlík tažený lokomotivou projížděl v této době stejnou trať za 5 h 51 min (zpět do Prahy to bylo 6 h 1 min). Čistá jízda Slovenské strely trvala jen 4 h 16 min a průměrná cestovní rychlost byla 92 km·h–1.
 
O špičkový design aerodynamického tvaru se postaral tehdejší šéfkonstruktér kopřivnické Tatrovky Hans Ledwinka a „srdce“ – unikátní trakční systém – jí dal význačný český elektrotechnik a původní majitel továrny ve Vsetíně Josef Sousedík. Toto jedinečné, pokrokové a svou podstatou geniální řešení přenosu trakční síly ze spalovacího motoru na hnací nápravu bylo chráněno několika československými patenty a nemělo tehdy ve světě obdoby.
 
Mistr odborného výcviku s učni nad modely Slovenské strely (nahoře zleva: Mgr. Josef Slovák, člen Rady Zlínského kraje pro oblast školství, mládeže a sportu, Ing. Tomáš Sousedík, syn geniálního elektrotechnika Josefa Sousedíka, Mgr. Marek Wandrol, ředitel SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín)
 
Sdružení na uctění památky Josefa Sousedíka přišlo s projektem na vytvoření repliky modelu Slovenské strely k příležitosti 75. výročí jejího uvedení do pravidelného provozu. O jeho realizaci se postarali žáci Střední odborné školy Josefa Sousedíka ve Vsetíně pod vedením mistrů odborného výcviku. Žáci vytvořili celkem tři modely, jeden pro Muzeum regionu Valašsko (zámek Vsetín), jeden pro Technické muzeum v Brně a jeden pro Národní technické muzeum v Praze. Tyto modely byly v průběhu programu symbolicky předány zástupcům jednotlivých muzeí.
 
Se zajímavým a opravdu stylovým nápadem se připojily také učnice – cukrářky z téže školy: vytvořily z cukrářských surovin svůj vlastní model Slovenské strely, který byl k nerozeznání (na obr. vpravo dole) od modelů technických. Tento čtvrtý model však na rozdíl od předchozích tří modelů nebyl určen pro žádné muzeum, ale ke konzumaci. A tak si účastníci tohoto zdařilého vzpomínkového setkání mohli po skončení oficiální části pochutnat na Slovenské strele z marcipánu, perníku a krému.
 
Slovenská strela byla a stále je unikátním dílem a představuje opravdový železniční „klenot“. Vloni se konečně dočkala, a tím i její tvůrci, významného ocenění, když byla 1. července 2010 oficiálně prohlášena za národní kulturní památku.
 
Sdružení na uctění památky Josefa Sousedíka bylo založeno letos v lednu a jeho cílem je šíření povědomí o geniálním vynálezci, továrníkovi, starostovi a vlastenci Josefu Sousedíkovi, který byl v roce 1944 zavražděn nacisty a jehož jméno bylo za komunistického režimu záměrně vymazáváno z dějin a jeho rodina perzekuována.
(Kl)