Pokračujeme v díle těch,
kteří byli první.

Aktuální vydání

Číslo 11/2017 vyšlo
tiskem 6. 11. 2017. V elektronické verzi na webu od 27. 11. 2017. 

Téma: Elektrické rozváděče a rozváděčová technika; Točivé elektrické stroje

Hlavní článek
Analýza účinku geometrických charakteristik CFD simulací na teplotní pole sinusového filtru
On-line optimalizácia komutačných uhlov prúdu vo fázach BLDC motora

Aktuality

Největší českou techniku povede i nadále stávající rektor Petr Štěpánek Akademický senát VUT v Brně na dnešním zasedání zvolil kandidáta na funkci rektora pro…

44. Krajský aktiv revizních techniků v Brně Moravský svaz elektrotechniků Vás zve 21. listopadu na 44. KART v Brně.

Soutěž o nejlepší realizovaný projekt KNX instalace Spolek KNX národní skupina České republiky, z. s. vyhlásil soutěž o nejlepší projekt…

Slovensko bude partnerskou zemí MSV 2018 Příští rok se chystají oslavy několika kulatých výročí včetně 100 let od založení…

ABB na MSV 2017 v Brně vystavuje stavební kameny továrny budoucnosti Společnost ABB na Mezinárodním strojírenském veletrhu 2017 v hale G2/30 představuje…

Výroční SIGNAL festival provede diváky po nových trasách i svou historií Festival světla SIGNAL divákům předvede 20 instalací od umělců z České republiky i…

Více aktualit

Electric Emotion Tour 2011 aneb Elektromobilem okolo republiky za 14 dní

20.08.2011

Dokázat schopnosti, vlastnosti a přednosti použití elektromobilu Peugeot iOn a přiblížit tento inovační produkt veřejnosti - to byly hlavní cíle projektu Electric Emotion Tour 2011 (EET), který odstartoval 1. srpna 2011 z Prahy. Akci pořádala společnost Peugeot Česká republika společně s dalšími partnery, kterými byly společnost Terinvest (pořadatel veletrhu Amper), portál pro elektrotechniky Elektrika.cz a skupina ČEZ. Mediálním partnerem této akce bylo Rádio Impuls. Také časopis Elektro podpořil tuto akci jednak na svých webových stránkách, jednak i osobní účastí na trase, a to konkrétně v Letohradu (obr. 1) u společnosti OEZ (slaví letos 70 let od svého založení) a v Kolíně u společnosti Kopos Kolín (slaví letos 85 let od zahájení elektrotechnické výroby – obr. 2).


Obr. 1: Elektromobil Peugeot iOn s doprovodným vozidlem na náměstí v Letohradu

Nedílnou součástí těchto zastavení však byla také předváděcí a osvětová činnost, které se realizační tým zmocnil s velkým nadšením i skutečnou erudicí. Zájemci ze široké veřejnosti tak měli možnost nejen se seznámit se současným „žhavým“ tématem, jakým elektromobilita bezesporu v současné době je, ale také sami si zkusit řídit skutečný čistý elektromobil.

Projekt Electric Emotion Tour tak mj. jiné přispěl k lepšímu chápání veřejnosti problematiky elektrických vozidel, jejich konstrukčního i technického principu i reálných možností jejich současného použití.

Obr. 2: Peugeot iOn v Koposu Kolín – zde otestovali pracovníci Koposu, kolik se vejde do zavazadlového prostoru tohoto elektromobilu elektroinstalačních krabic KU 68-1901 vyráběných v Koposu, je to 622 těchto krabic (vítěz ze Žamberka tipoval 599 ks)

Jednotliví členové realizačního týmu (obr. 3) se za volantem elektromobilu při přesunech střídali. Za celou dobu trvání této akce vždy dojeli do plánovaného cíle. Kritickým dnem byl ale zřejmě čtvrtý den, což byl čtvrtek 4. srpna, kdy se posádka elektromobilu rozhodla vystoupat na Cínovec a překročit hranici s Německem. S plně dobitou baterií se vydala z Karlových Varů na severočeské Teplice. Zhruba 3 km před cílem však řidič Jakub Špaček informoval posádku, že na displeji svítí dojezd 1 km. Mezitím se již na palubním přístroji objevila ikona želvy a systém se přepnul do úsporného režimu (vypnula se klimatizace, a dokonce i rádio). „Želvím tempem“ vystoupal elektromobil na vrchol, kde se na obzoru objevila benzinová čerpací stanice, u které si posádka chtěla dobít baterii. Obsluha čerpací stanice jim však razantně odmítla poskytnout byť jen „kapku“ elektřiny. A tak se rozhodli zariskovat a pokračovali k hranici bez dobití. Rekuperovali, kde to šlo, a nakonec z toho byl rekord –nejdelší cesta 136,2 km bez přerušení na jedno plné nabití (16,5 kW.h) z Karlových Varů do Teplic, včetně výstupu na Cínovec a přejezdu německé hranice.

Tento unikátní projekt nepochybně splnil svůj účel. Realizační tým otestoval možnosti elektromobilu Peugeot iOn v běžném provozu jak po městě, tak mimo město. Nasbíral cenné zkušenosti z provozu elektromobilu a naučil se optimálně využívat možností, které elektromobil nabízí. V průběhu akce byly měřeny některé údaje, jako např. počet dobití, ujeté vzdálenosti, spotřeba aj. (viz tab.). Tyto údaje a získané osobní zkušenosti pomohou k vyhodnocení vlastností a chování elektromobilu v každodenním provozu.

(Kl) 

Realizační tým expedice a celkový počet dnů strávených na cestě

Miroslav Minařík (14 dnů)
http://www.elektrika.cz

Jakub Špaček (13 dnů )
http://www.amper.cz 

Stanislav Cieslar (10 dnů)
http://www.allforpower.cz

Jiří Kovář (11 dnů )
http://www.jpenergo.cz

Karel Herma (7 dnů)
http://www.elektrika.cz

 

Obr. 3: Realizační tým v cíli u společnosti Peugeot v Praze na Pankráci. Stojící zleva: Stanislav Cieslar (šéfredaktor časopisu All For Power), Jakub Špaček (Terinvest) a Mirek Minařík (portál Elektrika.tv). Sedící zleva: Karel Herma (redakce Elektrika.cz) a Jiří Kovář (JP Energo).

Vyhodnocení Electric Emotion Tour 2011 v číslech 

Průměrná obsazenost elektromobilu 2 osoby
Najeto celkem 2 753,8 km
Dobíjeno celkem 385,2 kW∙h
Průměrná cena na km při ceně
4 Kč/kW∙h
55 hal/km
Celkem za elektřinu na dobíjení 1515 Kč
Průměrná spotřeba 139 W∙h/km
Nejmenší průměrná spotřeba 105 W∙h/km
Největší průměrná spotřeba 197 W∙h/km
Největší rychlost 134 km∙h–1
Průměrná rychlost 29,5 km∙h–1
Průměrná přepravní rychlost 55,8 km∙h–1
Stráveno na cestě v elektromobilu celkem 92 h 41 min
Nejdelší cesta bez přerušení (Karlovy Vary – Cínovec) 136,2 km
Nejdelší přesun za den (Lednice, Dukovany, Žďár nad Sázavou, Kolín) 268,3 km
Elektromobil řídilo celkem 140 osob (mj. také Němec, Američanka, Polák, Slovák, Holanďan)
Realizační tým s elektromobilem navštívil 14 měst (Praha, Plzeň, Karlovy Vary, Teplice, Jablonec, Vrchlabí, Žamberk, Olomouc, Ostrava, Zlín, Brno, Lednice, Kolín) a 5 států (Česko, Německo, 2× Polsko, Slovensko, 14 měst (Praha, Plzeň, Karlovy Vary, Teplice, Jablonec, Vrchlabí, Žamberk, Olomouc, Ostrava, Zlín, Brno, Lednice, Kolín) a 5 států (Česko, Německo, 2× Polsko, Slovensko, Rakousko) 
Výškový rekord 1 200 m n. m. (Špindlerovka)
Navštívená místa Rádio Impuls (Praha), natáčení DIGITu (Praha), DDA (Loděnice), Elektro (Bečov), Prunéřov II, Jablotron a ABB EPJ (Jablonec nad Nisou), rozvodna vvn (Kletné), rodiště Antala Staška (Stanový), rodiště Prokopa Diviše (Žamberk), OEZ (Letohrad), Safari (Dvůr Králové), rozhledna radnice (Ostrava), NHKG (Vítkovice), horský hotel Špindlerova bouda, MAVE (Liptál), EVC Group (Hulín), pension Marušinec.com (Protivín), muzeum Železné opony (Valtice), JEDU (Dukovany), Konec světa u Žďáru nad Sázavou, Kopos (Kolín)
Neobvyklá prvenství první pokuta elektromobilu za rychlou jízdu v ČR